Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: natte winden

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    natte winden

    Hallo forumleden

    Een vraag: Kira, één van mijn paardjes van bijna 4 jaar oud heeft sinds ze bij mij is (juli 2014, en misschien daarvoor ook?) nogal last van natte winden. Haar mest is meestal goed van consistentie. Heel soms iets slapper, of dat ze wat meerdere kleinere hopen maakt, maar over het algemeen goed. Dus zeker geen diarree.

    Aanvankelijk dacht ik even afwachten, misschien de overgang van voer/stress door vervoer etc.

    Daarna bij wormentest bleek dat ze een behoorlijke wormbesmetting had (1500 EPG), dus ontwormd (oktober). De DA adviseerde toen Equimax.

    Ook zandtest gedaan; iets zand. Na een vlozaadkuur eigenlijk nauwelijks zand.

    Omdat ze last blijft houden i.o.m. vorige eigenaresse (die op basis van haar uitgebreide ervaring vertelde dat de meeste buikproblemen voortkomen uit parasieten) en DA Equest pramox gegeven, omdat deze ook de in de darmwand ingekapselde larven aanpakt. Ik stond daar misschien niet 100% achter, want ik vraag me af of ontwormmiddel alleen de eitjes/wormen/larven vernietigt en niet gezond (darm/orgaan)weefsel. Maar je moet een keuze maken, dus toch gedaan.

    Ze blijft dus last hebben, en ik wil graag verder zoeken naar een oplossing/ondersteuning van haar darmen.

    Hebben jullie tips voor me qua diagnostische of (op basis van dit verhaal) therapeutische mogelijkheden? Er is veel mogelijk op alternatief gebied, maar dat maakt de keuze nou juist zo lastig....(de bomen en het bos....)

    Alvast dank voor het meedenken!

  2. #2

    Re: natte winden

    Misschien toch weer zand ?
    Of iets van probiotica voor de darmen, hielp bij senseo toen heel goed.
    Die had gevoelige darmpjes, met name voor zand.

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: natte winden

    Ik ga het weer eens testen.

    Wat voor probiotica heb jij gegeven?

  4. #4

    Re: natte winden

    http://www.paardendrogist.nl/product...d/102121/50416

    ik had deze. Maar op moment dat ik gevoel had dat ging werken.
    Moest ik haar laten inslapen. Dus heel veel kan ik er niet over zeggen.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: natte winden

    Dank Marjolein! Sowieso informatief wat er bij het product staat.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: natte winden

    Ik zou haar laten nakijken door iemand, het duurt al best lang en ze kan met haar dracht haar energie en voeding goed gebruiken. Is ze hier trouwens bekend mee bij de vorige eigenaar omdat ze ook wat klein is gebleven? Ik zou haar door iemand door laten meten , ik weet wel iemand die redelijk bij jou in de buurt zit en die Whoopie ook behandeld.
    Volgens mij moet het veulen ook profiteren van de darmflora van haar moeder als dat niet goed voor elkaar is dan lijkt mij dat ook een nadeel voor het veulen.
    Succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: natte winden

    Ik heb goede ervaringen met veendrenkstof van sanofor (bij Bio-Ron verkrijgbaar). Bijna alle paarden met slappe mest knapten er van op bij ons op stal en hadden binnen enkele dagen duidelijk betere mest. Casindy kreeg het vorig jaar ook en is daar zelf ook goed van opgeknapt, maar zij had geen slappe mest.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: natte winden

    Dank voor de reacties!

    Ja klopt Janneke, het duurt al best lang. Het is ook een zoektocht moet ik zeggen naar eerst een mogelijke oorzaak en dan naar een oplossing, en ik doe graag dingen niet te veel door elkaar, maar stapsgewijs. Ik heb de DA eerder gevraagd om eens naar haar longen te luisteren omdat ik vond dat ze wat kortademig was (is, maar gaat echt beter id loop vd tijd, dankzij verschillende dingen denk ik (betere voeding, beweging, essentiele eucalyptusolie). Ze bevestigde dat ze wat meer moeite moet doen om te ademen. Dit i.c.m. de groeiachterstand (waarbij het onderaan in de rang staan, en dus niet (altijd) toegang hebben tot goede voeding dit geen goed gedaan heeft natuurlijk) deed haar veronderstellen dat ze misschien een veulenworminfectie heeft gehad. Deze maakt een trektocht langs de longen en richt daar schade aan. Ik zou mij kunnen voorstellen dat gevoelige darmen daar ook van kunnen komen, maarja zeker weten doe je dat niet. Volgens de vorige eigenaresse heeft Kira daar geen last gehad, maar ik kan me voorstellen dat ze dat heeft gemist....Daar kom je gewoon niet achter. Dus ik ben gaan denken vanuit nu, en heb daarop de genoemde stappen gedaan, plus de tanden laten vijlen trouwens, dat was ook nodig. Eerst regulier, waar het nu ophoudt. En dan nu verder. Wie is degene met wie je ervaring hebt met Whoopie? Waar had Whoopie last van? En wat was de reden waarom je deze persoon hebt ingeschakeld?

    Ik hoor het graag.

    Kira doet het wel erg lekker verder hoor, ze is echt fiefer, vrolijker, mentaal sterker, beter opgewassen tegen Lisa, wat ik erg leuk vind om te zien. Ze krijgt hier natuurlijk de voeding die ze nodig heeft, wat betreft kwantiteit en ik hoop kwaliteit (naast hooi, balancer van je paardgezondenfit) en heeft minder stress omdat ze al een tijdje apart gevoerd worden en ze niet voortdurend weggejaagd wordt. Ze kan gewoon haar hooinetje in etappes opeten, dat doet ze nu ook, zonder bang te hoeven zijn dat Lisa het inpikt.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: natte winden

    Ik pb je morgen even. Fijn dat het goed gaat met haar verder.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Re: natte winden

    Ik heb er ook een gehad met natte winden.
    Zijn ontlasting was eigenlijk altijd super. Hij kon alles eten wat los en vast zat zonder buikpijn te krijgen. Super actief, fit en vrolijk.
    Hij heeft een paar jaar op zand gestaan en een paar jaar op de wei, maar die winden bleven hetzelfde.

    Wij hebben zijn mest laten onderzoeken, maar daar kwam niks uit. Nog wat met voer uitgeprobeerd, maar ook daar hadden wij geen verbetering mee. Aangezien er totaal geen aanwijzing voor was dat hij er last van had, hebben wij het er bij gelaten. Wel maakte ik regelmatig zijn kont schoon en smeerde als het nodig was wat vaseline in zijn bilspleet (zodat het makkelijker schoon te maken was en niet kapot ging).

    Heb je het idee dat jouw paard er last van heeft? Het is wel moeilijk, kan zoveel oorzaken hebben..

    Edit: Typo

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: natte winden

    Ik denk dat ze er soms last van heeft, dan moet ze even heen-en-weer drentelen om wat gas kwijt te raken. En ook viel het me op dat wanneer ze (eerder) weggejaagd werd van haar eetplek, ze windend wegliep. Dus wat stress. Ik denk dat ze er meestal geen last van heeft eigenlijk, dan kan ze er vrolijk bij kijken, hihi. Bij wandelen of lekker rennen, zou je denken dat ze makkelijker gas kwijtraakt, maar ze windt dan juist niet... Wel een goeie trouwens om de billen wat in te smeren.

  12. #12
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Re: natte winden

    Lastig!
    Blijf wel in je achterhoofd houden hoe ver je wil gaan.. Goed na laten kijken is natuurlijk heel verstandig, maar bedenk of je haar de hele medische molen in wil hebben, of dat ze hier zelf niet veel last van heeft.

    Mijn pony had er vrijwel geen last van, en dat hebben we dus zo gelaten.
    Aan jou de taak om jouw merrie goed in te schatten

    Succes, ik ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •