Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Over (regen-) dekens en dilemma's

  1. #1
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Over (regen-) dekens en dilemma's

    Wanneer gebruik je nou een (regen-) deken of niet?

    Gister heb ik heel erg staan twijfelen of ik Droo een regendeken op zou doen, hij heeft geen schuilstal.
    Ben 's ochtends en eind van de middag gaan kijken, heb nog met Linda ge-apt en verschillende stalgenoten erover gesproken en uiteindelijk geen deken op gedaan.
    Vanmorgen vroeg weer even kijken en Droo stond wat te bibberen.
    Niet heel erg en was verder ook niet sip ofzo, zijn buikpluis was droog en binnenkant lies voelde warm.
    Omdat ik naar mijn werk moest en de rest van de dag geen fijn weer zou zijn, toch snel de regendeken erop gedaan.
    (bucas smartex die ademend is en op natte paarden mag, al bewust daar op uitgekozen)

    Ik heb hier op het forum gezocht en gegoogeld maar vind veel tegenstrijdige informatie:
    - Zoals: bibberen is niet erg en een deken is voor een paard geen comfort product.
    - Maar ook: bij regen en onvoldoende schuilmogelijkheid wel nodig/ prettig.
    - En: door een deken druk je de haren plat waardoor de isolatiefunctie wegvalt.
    - Ideale temperatuur voor een ongeschoren paard ligt tussen de -5 en +15 graden, daaronder is een deken niet nodig

    http://www.paardnatuurlijk.nl/index_...jes/dekens.htm
    http://www.horses.nl/artikelen/wel-of-geen-deken/
    http://www.horses.nl/artikelen/heeft...aard-het-koud/

    Voor mezelf denk ik nu:
    nat weer, beneden de 5 graden en veel wind is reden voor regendeken. Als het droger wordt deken er weer af.

    Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen:
    Wanneer kies je ervoor om een (regen-) deken te gebruiken?
    Hoe schat je in of je paard het koud heeft (of gaat krijgen)?
    en natuurlijk, wanneer besluit je de deken er weer af te halen?

    Alvast heel erg bedankt voor het delen!

  2. #2
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Pfoe, lastige vraag hoor Ik had het hier gisteren nog over met Jasmijn.

    Ten eerste raad ik je aan: Kijk naar je paard en volg je gevoel. Vaak zit dat toch wel goed hoor.

    Volgens mij kunnen paarden prima tegen kou, dus vriezen is geen probleem. Als ze tenminste een mooie vacht hebben en gezond zijn. Voldoende eten is ook belangrijk, zodat ze zichzelf warm kunnen houden.
    Bij nat weer is het weer wat anders. Buien zijn niet zo erg, paard kan tussendoor weer opdrogen. Daar zou ik mij in eerste instantie niet zo zorgen om maken. Aanhoudend nat weer, zeker in combinatie met wind is vervelender. Je ziet dan ook echt dat paarden de schuilmogelijkheden gaan opzoeken. Als ze die dus niet (onvoldoende) hebben, dan zou ik echt wel nadenken over wel/geen regendeken. Sommige paarden geven echt duidelijk aan dat ze de regen heel vervelend vinden, met een dekentje heb je dan opeens een heel blij paard, dat zegt dan genoeg volgens mij. Andere paarden zijn ook met aanhoudende regen blij en warm, dan is een deken niet nodig. Het is dus echt wel naar je paard kijken. Maar als hij echt bibbert zou ik wel voor een regendekentje gaan.

    Onder een ongevoerde regendeken kunnen paarden zichzelf prima warm houden. Bij ons op de manege (Manege Zonder Drempels) staan alle paarden in de winter met regendenken, omdat zij afgeschuurde rugharen hebben ivm hun werk. Ik heb nog nooit (echt nooit!) het idee gehad dat 1 van de paarden het koud had. Ook niet met aanhoudende regen of vorst. Wel belangrijk, ook hier weer, dat ze voldoende te eten hebben. Dat paarden zichzelf dus niet goed warm kunnen houden onder een regendeken is niet mijn ervaring.

    Oh en wat betreft deken er weer af halen: Zodra de aanhoudende regen over is, zoals hierboven al gezegd, buien zijn niet zo erg. Echt de aanhoudende regen is m.i. lastig voor de paarden.

    Ik ben benieuwd naar de andere reacties!

  3. #3
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Wij hebben er 3 onder een deken staan, 1 zonder.
    Ik is zo ontzettend verschillend per paard en wat je ermee doet.
    Ons enige paard zonder deken is gepensioneerd, dus werkt helemaal niet meer. In het begin van de herfst gaat daar wel een deken op als het langdurig regent, nu is dat echt niet meer nodig ivm berenvacht.
    We hebben er nog 1 die wel zonder deken zou kunnen, maar naast het gemak van een droog paard als ik wil rijden, merk ik toch ook echt dat hij stijver is zonder deken. Hij is nu ook deels geschoren dus sowieso geen optie
    De andere 2 KWPNers overleven denk ik nooit zonder deken . 1 van de 2 staat zelfs in de zomerdag bij veel regen met een deken op ivm snel stijf worden.
    Ze hebben wel 24/7 ruwvoer en geen schuilstal.

    Ongevoerder regendeken ben ik geen voorstander van, want ze kunnen hun haren niet overeind zetten, dus koelen ze af. Dan liever een 100 grams.
    Kijk naar je paard en bij twijfel hop deken erop. Liever zelf snachts goed slapen ipv zorgen maken over een nat en koud paard.

  4. #4
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Ha, precies het onderwerp waar ik vorige week zo over aan het malen was. Femme staat 24/7 buiten zonder schuilstal, tot nu toe altijd zonder deken. Vorige week stond Femme te bibberen na een halve dag natte sneeuw. Dat had ik dr nog nooit zien doen. Na lang wikken en wegen toch naar Divoza gereden voor een ongevoerde regendeken. En ja, ik ben daar nu heel blij mee met dit weer van vandaag. Ze krijgt 'm alleen op bij langdurige regen. Ik heb het gevoel dat ze het wel fijn vindt. Heb ook liever dat ze haar energie stopt in het groeien dan in het warm houden van haar lichaam, omdat ze na een tijdje toch wat te smal werd. Dus ja, ik kan het je aanraden En daarbij slaap ik zelf ook ietsje lekkerder als ik weet dat ze dan een dekentje op heeft

  5. #5

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    In mijn ervaring is het héél erg paardafhankelijk. Zita heb ik nog nooit zien bibberen, die staat er bij elk weertype happy bij zonder schuilstal, maar goed je hebt gezien wat voor vacht en speklaagje die heeft
    Bij Rosa was dat wel anders, ik heb 't geprobeerd zonder deken - ik was helemaal overtuigd van het paardnatuurlijk-verhaal - maar dat ging bij haar echt niet, ze stond er heel ellendig en bibberend bij en viel erg af dus toch maar snel een deken gekocht.
    Ik heb altijd begrepen dat een beetje bibberen in de herfst niet zo erg is omdat ze daardoor een dikke vacht aan gaan maken, maar in deze tijd wordt de vacht alleen nog minder, dus ik zou nu bij bibberen in de hele dag regen toch een deken gebruiken. In mijn ervaring krijgen ze het ook met een dunne deken (of alleen regendeken) zeker niet sneller koud dan met alleen de vacht, dat verhaal dat de haren plat gaan en daardoor minder isolatie neem ik dan ook met een korrel zout. Het is vooral het de hele dag door nat blijven waar ze het koud van krijgen en dat kan ook voor de spieren erg onprettig zijn.
    Je hoeft de deken ook niet op te laten als de pony eenmaal een goeie wintervacht heeft, hij kan gewoon weer af als het droog is. Ik kon bij Rosa niet elke dag erheen dus ik keek naar het weerbericht en alleen als er lange periodes droog en niet te koud weer voorspeld werden haalde ik de deken eraf, verder liet ik hem erop zitten.

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Mijn ervaring is ook dat bij een goede wintervacht kou geen probleem is maar de combinatie, nat, koud, wind wel. Moon staat nu dan ook met een regendeken en voor het eerst ook met een dunne fleece eronder, waarover ik er nog niet uit ben of ik dat zo laat, of dat ie er weer onderuit gaat. Ze staan hier zoals je weet op heel er open terrein dus de wind komt altijd hard aan.
    Een enkel buitje is geen probleem zonder, ook in de winter niet, maar aanhoudend nat weer wel. En tegen de tijd dat hij gaat bibberen is zijn humeur ook niet meer je dat, fijn vindt hij dat dus niet.

    Wat het verhaal van PN betreft dat gaat bij mij mank op twee punten:
    Een natte vacht, al is het alleen de toplaag, kunnen ze ook niet goed opzetten en is dus al snel koud.
    Paarden zijn niet de enige zoogdieren die bibberen om het warm te krijgen, dat doen er veel, ook mensen. En hoe voelt dat als je flink moet bibberen? Juist ja, niet aangenaam. En ik ben ervan overtuigd dat dat geen antropomorfisme is, dat bibberen voor paarden anders zou zijn.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Ik doe het op gevoel en op het oog. Als het lang regent (of lang gaat regenen), doe ik Casindy een regendeken op. Met lang bedoel ik echt minstens 5-10 uur achtereen zonder goede droge periodes. Als het boven de 10 graden is doe ik een ongevoerde, maar als het kouder is (of erg hard waait) vind ik 150 wel zo prettig - zij ook volgens mij. Als het dan weer droog is gaat-ie weer af. Alleen deze herfst en winter staat ze standaard onder een deken, omdat ze niet lekker is. Maar gewoonlijk staat ze zonder. In de verhaarperiodes is ze wel altijd iets gevoeliger, dus dan heeft ze wel veel aan een deken als het lang regent.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  8. #8
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Wat fijn Jenneken dat je over dit onderwerp een topic gestart bent! Zoals Jorien al zei hadden wij het er gister over. Ik vind het soms ook echt lastig of ik het nou wel of niet op moet doen. Gister baalde ik in iedergeval dat ze het niet op had want ze was een beetje aan het bibberen. Bij langdurige regen en vooral met harde wind krijgt ze een ongevoerde regendeken op. Ze kan hier wel wat schuilen onder een bomenrij maar met langdurige regen kan ze zich niet meer zo goed warm houden. Ik heb haar een keer heel erg zien bibberen en dat was echt niet fijn om te zien. Toen heb ik ook een regendeken aangeschaft. Ik heb ook echt het idee dat ze het fijn vindt als ze met langdurige regen een deken op heeft. Ik kijk naar de weersverwachtingen en als het weer er weer beter (droger) uit ziet doe ik hem af. Ik heb ook de ervaring dat ze het onder de regendeken niet koud krijgt.

  9. #9
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Bedankt allemaal voor de reacties!
    Ervaringen zijn een stuk informatiever dan websites en mooie verhalen.
    Dus hoe meer ervaringen hoe beter

    Dankzij de ervaring van Linda wist ik vanmorgen dat ik op het trillen moest letten.
    Anders had ik het misschien niet eens gezien want het was nou ook niet zo dat hij op zn hoeven stond te klapperen.
    Net even wezen kijken nog, hij was mooi opgedroogd onder de deken. Fijn dat dat goed werkt.
    Viel me wel op dat de haren platter liggen dan de droge haren op zn hals, maar nat haar ligt ook plat

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Dat verhaal van PN gaat voor mij ook mank en wel precies om de redenen die Senta ook aanhaalt.

    Mijn paarden hebben nog nooit een deken op gehad, maar ze hebben wel een schuilstal tot hun beschikking.
    Aan het eind van de zomer is er vaak ineens een omslag in het weer; 10 graden kouder en ineens heel veel regen. Dan raken ze wel doorweekt en staan ze te bibberen. Dit gebeurt elk jaar wel een keer. Ik geef die dag/dagen dan onbeperkt hooi, in de stal zodat ze ook een aantal uren uit de wind/regen staan.
    Als ik geen stal zou hebben, zou er die dagen ook een deken opgaan.
    Want ik geloof niet, dat het geen kwaad kan als paarden (langdurig) staan te bibberen. Z'n hele spieren kunnen ervan op slot slaan, echt niet fijn! Dan heb je daarna dus een stijf paard...

    Waar ik hier ook aan merk dat ze het koud hebben/te nat zijn, is dat ze totaal opgefokt raken. Normaal staan ze relaxt te wachten op hun hooi, maar als ze het koud hebben kunnen ze niet normaal stilstaan en schrikken ze ook van elk geluidje en elke beweging.

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Nog niet alles gelezen. Scarlet loopt zonder deken. Maar na een dag ijsregen bibberde ze en opgetrokken buik.
    Ik heb haar wollen deken en fleecegevoerde regendeken opgedaan. Volgende dag was het droog, dus er weer af.
    Verder heeft ze nooit op.
    Maybel stond altijd met deken de winter, die kon geen regen of kou hebben.
    Carwyn staat ook met deken, anders is trainen niets. Hem heb ik ook geschoren, wilde eigenlijk nog een keer, maar toch niet gedaan.

    Dus net wat je wilt en hoe je paard reageert. Maybel verkrampte zonder deken. Maar zoals Scarlet heeft het normaal niet nodig.
    Ze hebben hier overigens wel een schuilstal.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Over (regen-) dekens en dilemma's

    Danny kreeg altijd last van haar rugspieren als ze het nat en koud had. Met een dekentje was dat over. Ik kijk liever naar wat het paard nodig heeft ipv wat een website vertelt dat goed is, zoals zo te lezen de meeste mensen hier .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •