Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 46

Topic: Alternatief voor Care4Life?

  1. #16

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Care4life heb ik wisselende verhalen over gehoord.

    Ik voer nu verschillende dingen, maar praktisch alles met zo min mogelijk suiker.
    Tijd terug heb ik marstall vita brokjes gehaald. Alleen vinden mijn pony's (toen alle 3) niet te eten.
    En metazoa eten ze zo op. Dus voor mij is die keus wel beetje gemaakt. Ze doen het er goed op.

    Ik heb Luzerne van hartog en van argobs.

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Als je grasbrok voldoende weekt dan valt het wel mee met de slokdarmverstopping hoor. Dan is het al zo opgezet, dat dat in het paard niet meer kan gebeuren zeg maar.
    Atli krijgt het hier dagelijks, en hij heeft ooit één keer een slokdarmverstopping gehad, maar dat was niet van de grasbrok maar van de muesli die hij toen nog kreeg...

  3. #18
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Geweekt wilden ze de grasbrok niet meer eten. En ongeweekt 2x slokdarmverstopping, dus dan ben ik er gauw klaar mee.

    Marjo, Vito of Vital?
    Hier vinden ze het door beetje grasmix geen van allen een probleem. Gewoon kaal geef ik ze het niet, is ook maar heel weinig natuurlijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #19

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Vital. Die brokjes. Vito is muesli

  5. #20
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Oh dan snap ik je punt wel Dyonne, daarom raden ze dan ook aan om het altijd te weken. Ik week het en meng het daarna met een beetje Agrobs Pre Alpin Aspero (eigenlijk ongeveer hetzelfde maar dan los droog spul, zoals luzerne). Op die manier gaat het er hier bij mij heel goed in! Zeker als ik er bijvoorbeeld kleine stukjes wortel onder meng...

    Fijn om te lezen al die reacties! Blijkbaar zijn er nog wel wat mogelijke alternatieven... Ik ga deze zeker ook verder onderzoeken!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #21
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Waarom weet ik niet, maar ondanks dat Fen ook zo'n gevoelig paardje is doet ze het echt goed op Equifyt terwijl er idd aardig wat granen in zitten en ik er wel 500gr/dag van geef. Ze was op een gegeven moment zelfs te dun. Toen ben ik 100gr Equifyt Quarter bij gaan geven en ze kreeg weer vetkussens en jeuk. Daar stond ik wel even van te kijken, ik dacht na al die tijd dat het goed ging dat ze haar gevoeligheid aardig kwijt was. Maar blijkbaar moet ze dus echt enkel de Natural Base krijgen. Ik ben weer overtuigd in oedrr geval, ik moet er hemel en aarde voor bewegen om eraan te geraken, maar het is het waard!
    De Fibra is ook de moeite waard trouwens, Snowdon is nog gevoeliger dan Fen, en hij doet het er zo goed op. Ik zou het ook voeren als Fen het zou eten...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #22
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Tja ik ben gewoon van principe dat je beter geen graan voert. Dat is uiteindelijk toch belastend voor de darmen. Dus ik wil het niet voeren.

    Ik heb gelezen dat er in metazoa een verkeerde fosfor/calcium verhouding zou zitten? Klopt dat? En waaraan zie je dat precies? Wat is die verhouding ook al weer? Is dat erg belangrijk? Voor de rest ziet het er best wel interessant voer uit
    Take the time it takes, so it takes less time.

  8. #23

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    @gaya1: klopt, lees inderdaad veel dat mensen over de verhouding(en) vallen. Ik bedacht me alleen dat ik eigenlijk geen reacties heb gelezen van mensen die ook daadwerkelijk een negatief effect hebben ervaren bij hun paard. Eerder zoals jij het tegenovergestelde dat paarden het er juist goed op doen. Toch iets om over na te denken.

    @whoopie: toch apart, dat ze juist minder ging schuren terwijl er wel granen in het voer zitten. Heb al van meerdere eigenaren van ‘jeukers’ gehoord dat ze het er goed op doen. Kun je toch weer vraagtekens gaan zetten bij het verband graan-jeuk, waar doorgaans van wordt gedacht dat het een negatieve invloed heeft. Verkrijgbaarheid is sowieso een groot issue... althans, wel bij mij in de buurt als je geen pavo/subli/havens etc. wil. Wat voer je momenteel als ik vragen mag?

    @marie: goede tip, uitrekenen naar dagprijs. Die zal ik nog toe gaan voegen. Ga sowieso ook even de ingrediënten/analyses naast elkaar zitten, zie ze inmiddels vliegen

    @maris: fijne link, dank je! Cavalor is inderdaad helemaal niet zo hoog, denk dat ik inmiddels eea beetje door elkaar aan het halen ben. Ga er maar eens even een overzicht van maken

    @dyonne: ja die slokdarmverstopping bij grasbrok heb ik ook vaak voorbij zien komen. Toch een puntje van aandacht, ook omdat ik op stal niet echt iets in de week kan zetten.

    @nickysophie: zeker doorslaggevend inderdaad of ze het wel of niet opeten. Kan nog wel met allerlei goede ideeën aan komen zetten, maar als ze het niet eten houd het snel op. Eerst maar eens wat proefverpakkingen aanvragen

    Als ik alle reactie zo lees krijg ik het idee dat het eerder aan het s&z % ligt dan aan de grondstof waar deze uitkomt zoals graan. Ik heb wel eerder een op graan basis muesli gevoerd, maar die had dan ook meteen een s&z van ongeveer 30%. Iemand hier die misschien meer ‘kaas’ heeft gegeten van dit onderwerp?

    @Marie: de verhouding Calcium/Fosfor moet 2:1 zijn, metazoa bevat meer calcium dan fosfor en er is extra ijzer aan toegevoegd. Ook zou teveel calcium de opname van fosfor belemmeren.

  9. #24
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ik ben heel tevreden over Dodson en Horrell! Goede kwaliteit voer en mijn pony eet het graag.
    Voor de vitaminen& mineralen voer ik Ultimate Balancer, hier zit alles in.
    Ik heb een hele internet studie gedaan naar verhoudingen en hoeveelheden deze kwam als beste uit de bus van alle vit korrels die ik kon vinden.
    Ik voer niet de aanbevolen 100gr per 100kg paard maar minder. Ik geef mijn pony van 450kg nu 280 gram per dag, daarmee dekt het alles naar reguliere behoefte af.

    Hij krijgt de UB brokjes altijd samen met 1 a 2 scheppen Fibergy. Met dit gehakselde ruwvoer kan ik met de hoeveelheid wisselen, meer in de winter en minder als hij ook gras eet..
    Dat vind ik een groot voordeel van losse vitamine korrel. "compleet voer" of muesli (of ze nou met of zonder granen zijn) zijn berekend op een bepaalde daginname.
    Maar daarmee zit je ook vast aan de energie (zuiker/zetmeel) die je bijvoert. Als je paard meer energie nodig heeft en je schroeft de hoeveelheid op krijgt hij ergens te veel van.
    Als je minder voert dan de aanbevolen hoeveelheid komt hij juist iets tekort. En daarom is het moeilijk om het juiste complete voer te vinden wat langdurig goed is voor je paard.
    Vaak wil je de energie juist af kunnen stemmen op de training en het seizoen, dat gaat dus perfect als je losse vitaminen korrels voert!

    De producten van Agrobs granenvrij vind ik ook heel goed, maar deze zijn vrij laag in vitamines. Ik geef in de winter wel Alpengrün Mash, als extra omdat hij er zo gek op is

  10. #25
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ik voer nu balancer vitaminebrok, daar naast in de zomer een beetje bio bron brok,en nu in de winter voer ik luzernebrok bij. En verder paar keer per week gekookt lijnzaad,en dagelijks lijnzaadolie en een halve eetlepel spirulina. Ja het blijkt lastig kiezen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #26
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Bedankt voor de info over de Meteazoa. Deze lijkt me dan toch niet zo interessant.

    Over de graan kwestie: bij mijn weten zijn er meer redenen dat veel mensen die liever geen graan voeren dan alleen maar voor de jeuk = veel suiker. Los daarvan is graan volgens mij gewoon veel zwaarder verteerbaar en is dat op lange termijn belastend voor de darmen. Dat is iets algemeen. Persoonlijk klopt het ook niet voor mij gevoelsmatig om een paard zo veel granen te geven. Als ze ergens in het wild zouden leven zouden ze nooit zo veel granen eten. Dus waarom zou je het voeren als je dezelfde vitaminen en mineralen enzo ook kan voeren op basis van andere grondstoffen?

    Als je graag nog de dagprijs zou weten kan ik je het document wel opnieuw doorsturen als je wil? Ik heb er namelijk zelf op verder gewerkt en heb er wel overal de dagprijs bijgeschreven (voor mijn paard, berekend op 400kg lichaamsgewicht). Als jouw paard heel anders is van gewicht is dat natuurlijk niet zo interessant en zal je het moeten herberekenen, maar ik heb wel ook over het aantal kilo's per zak, de prijs per zak, en de aanbevolen hoeveelheid toegevoegd.

    Over in de week zetten: het is voor mij ook niet mogelijk om iets als bietenpulp ofzo in de week te zetten. Maar de Agrobs duurt niet lang hoor! Ik doe het zelf met een beetje warm water en dan is het op een paar minuutjes uitgezet. Vervolgens meng ik het nog een beetje met koud water tot het lauw is, of laat ik het nog even afkoelen. Ik heb begrepen dat het met koud water ook wel op 30 minuten uitgezet is, maar ik geef het graag lauw en tjah, warm gaat gewoon nóg sneller Op de tijd dat jij een hooinet gevuld hebt of een stal uitgemest hebt of gereden hebt of iets dergelijks, is dit al lang klaar!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #27
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ooit zijn boeren hun paarden graan gaan voeren omdat die werkpaarden de hele dag op het land moesten werken (lange dagen!), en ze dan domweg niet voldoende tijd hadden om te grazen/hooi te eten. Graan is veel sneller op en levert dus in korte tijd meer energie.
    Dat is de enige reden waarom paarden graan eten...
    Voor onze paarden is het dus over het algemeen helemaal niet nodig (en inderdaad veelal ook niet wenselijk).

  13. #28
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Het spijsverteringsstelsel van paarden is er niet op aangepast, kleine hoeveelheden zo tot een halve kilo schijnt niet zoveel problemen te geven maar grotere hoeveelheden wel. De dunne darm kan het niet goed afbreken waardoor het dan onverteerd in de dikke darm aankomt waar het gaat gisten en rotten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #29
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ik ga nog even verder zeuren over de Metazoa. Ik kwam dit namelijk tegen: http://wordpress.metazoa.nl/is-de-ca...-sfb-wel-goed/
    Ze geven dus een uitleg voor de verhouding die in hun voer zit. Klopt deze uitleg? Of wat is jullie redenering (als je alsnog tegen dit voer bent)?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  15. #30
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ik ken de uitleg, maar toch wil ik het niet voeren. Ik vind de verhouding echt extreem.
    En ik denk dat niet te zeggen dat dit voor al het ruwvoer geldt.

    Mijn merrie deed het goed op ruwvoer met Marstall Force.
    Momenteel voer ik voor mijn doen best wat extra, zeker aan Carwyn. Die moet spieren opbouwen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •