Pagina 7 van de 12 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 167

Topic: Train je oog: beweging van paarden analyseren

  1. #91
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik zou bij ernstige klachten altijd graag rugfoto's maken, absoluut (naast kreupelheidsonderzoek). Dan weet je waar je aan toe bent. De ernst van de klachten is ook iets beter in te schatten. Je kan ook eventueel combineren met inspuiten. Je weet dan ook dat je niet met een behandelingetje of twee klaar bent, dat je een intensief revalidatie traject in moet gaan.
    Maar ik zie het niet als contra-indicatie, omdat het verder geen kwaad kan om wel te behandelen. Ik denk de gedachtegang vaak ontstaat uit het idee dat je als chiropractor (of osteopaat) iets met de botten doet

    Als je bijv. kijkt bij huisartsen: bij chronische lage rugpijn (zonder tekenen van een hernia) mogen huisartsen je eigenlijk niet doorsturen voor een foto. Waarom? omdat er dan heel veel extra foto's gemaakt worden zonder dat het ook maar iets oplevert
    Omdat iedereen wel iets van artose in de rug heeft en het meestal niets uitmaakt voor de behandeling. Ze kunnen je dus net zo goed gelijk doorsturen naar de fysio.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  2. #92
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik weet niet in hoeverre er bij Ele werkelijk een probleem is. Ik begrijp de overwegingen om een dierenarts te laten kijken. Het filmpje is zeker een momentopname, ze kwam daar net van stal, paar dagen naast buiten staan op het lange betonpad geen extra beweging, een bak met bevroren plassen (grond was verder niet hard, maar wel ongelijkmatig vanwege de vele geulen om het water weg te laten lopen). Ik ga het proberen met een chiropractie behandeling door Sanne en daarna dressuurmatig trainen. Aan de hand van dat verloop en jullie kritische ogen zal ik overwegen of er in het voorjaar niet toch een DA moet komen voor verdere onderzoek.

    Toen Ele 1,5 jaar geleden bij mij kwam waren haar hoeven vrij lang voor wat ik gewend was, enigszins brokkelend. Toen ze van de winter op het pad kwam sleten ze af liep ze eerste 2 maanden heel gevoelig over het erf (lees: onregelmatig beton met hier en daar veel losse stenen). Die gevoeligheid is weggegaan maar haar hoeven blijven kort. Ze groeien voor mijn gevoel of heel langzaam of slijten heel hard. Als ik er zo aan voel of een nieuwe mustangroll vijl heb ik niet het gevoel dat ze extreme zacht zijn. Ik ga nu op onderzoek uit naar voeding/supplementen in de hoop dat ik de groei kan stimuleren. Dat zou wellicht kunnen helpen daar ze misschien toch wat gevoelige voeten heeft. En maar hopen dat het snel voorjaar wordt dat ze weer lekker op de weide mag staan.

  3. #93
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Gelukkig ben ik ook dierenarts, dus dat zijn mooi twee vliegen in één klap
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #94
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Linda, mijn mening is een algemene. Wat ik tegen jou ook zei is het bij Ele natuurlijk prima een periode wat rustiger aan te doen. Kijken of je met grond/dressuurwerk haar kunt verbeteren. Wel zou ik kritisch zijn met een bepaalde periode dat ze wel moet verbeteren en anders haar na laten kijken.
    En gezien haar weinige beweeglijkheid in de rug kan ik me de stap richting chiropractor goed voorstellen. Voordeel is dat die vaak ook meer achtergrond hebben.

    Ik merk gewoon dat voor mij dingen echt werkelijk uitsluiten heel sterk is geworden. Op zich denk ik niet dat ik fouten heb gemaakt in het proces met Maybel. Je moet ook vertrouwen op behandelaars. Maar achteraf had ik veel eerder mijn gevoel moeten volgen. Of het een verschil had gemaakt in het verdere weet ik niet. Maar ook ik heb door de jaren heen best heel wat geprobeerd ondanks dat ik eigenlijk altijd twijfels over de rug heb gehad.
    Thermografie, osteopaten, meerdere soorten massage, dierenarts aan huis, etc. Dierenarts aan huis was eerlijk dat met zulke minimale klachten je naar een kliniek moet gaan als je dat wilt onderzoeken. Van de osteopathie heb ik geen verschil gemaakt. De massages hielpen wel, maar vaak zeer korte tijd.

    Maar bij Carwyn was het een grote opluchting toen we gelukkig botafwijkingen in de rug echt konden uitsluiten.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #95
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Voor de liefhebbers een nieuw filmpje om te bekijken.
    Carwyn begon in december minder fijn onder het zadel te lopen. Niet zo voorwaarts en minder blij. Nu is er die maand hier veel gebeurd natuurlijk in de kudde. En hij is een binnenvetter.
    Vanaf 20 december ongeveer begonnen de twijfels. Aan de leadrope had die er wel zin in, maar eenmaal erop niet meer. Net niet nageeflijk, niet fijn voorwaarts. Het was niet zoals we Carwyn kennen. Besloten nog een paar dagen aan te kijken, maar het werd niet beter.
    Ik was bang dat hij mogelijk toch weer zijn oude blessure zou hebben. En dus kliniek gebeld en afspraak gemaakt.
    Filmpjes rond die tijd heb ik beperkt, maar ik heb op de kliniek gefilmd. Dus benieuwd wat jullie zien of opvalt.
    Achtereenvolgens harde volte, zachte volte daarna buigproeven linksvoor, rv, lv hoger, rv hoger, harde volte en rijden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #96
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Wel interessant in dit kader, kreupel/onregelmatigheid meten met sensoren.
    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1828453
    Roept ook wel veel vragen op of elk dier dat volledig gezond is inderdaad gelijke passen maakt, of dat daar ook al afwijkingen kunnen zijn.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #97
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Op de EquiDay vorig jaar was er een demonstratie met bewegingsanalyse met sensoren. De hoeveelheid informatie die daaruit gehaald werd was echt enorm! Verschillen in paslengte, buiging van spronggewricht, takt etc. Helaas heb ik de demo zelf niet gezien, alleen een korte uitleg gehoord op de vrijdag, toen hij een proefmeting deed bij Shafaï.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #98
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Wie deed die demonstratie? Ik heb hem ook niet gezien.
    Vraag me ook wel af hoe de werking werkelijk is. Want als het zo top is zou je het toch op elke kliniek moeten zien?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #99
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Hé, die heb ik ook niet gezien. Als het met was opgevallen in het programma zou ik zeker zijn gaan kijken
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #100
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Het is nog vrij nieuw. Het heet gaitsmart. Echt heel gaaf apparaat (maar natuurlijk ook duur..). Het wordt voor mensen al langer gebruikt bijv. voor voetbalteams. Je kan dus aan het bewegingspatroon al twee weken van te voren zien of er een blessure (bijv. een kruisband ruptuur) zit aan te komen.

    Ze hebben laatst ook testen gedaan met rijden. A-symmetrisch paard rijden (met focus op rechtrichten) en als het symmetrisch voelde, een meting doen. Dan is het wel symmetrisch. Heel gaaf! Er komen nog testen voor en na behandeling.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #101
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Als er genoeg animo voor is, kunnen we hem vragen nog eens langs te komen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #102
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Nou, ik teken ervoor!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #103
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Volgens mij was het die demo waar mijn ponies toen demo-ponies waren. Als ik het goed onthouden heb, was het een demo die op korte termijn ingelast was.
    Op zich was het een interessant verhaal, maar ik vond dat hij het niet goed overbracht voor publiek. Er was ook alleen een klein scherm wat voor het publiek niet goed te zien was. Wellicht door de korte voorbereidingstijd.
    Toen ik alleen met hem sprak kwam hij veel enthousiaster over dan voor het publiek. Hij had een goed verhaal, maar het kwam niet goed over had ik het idee. Daar zou dan dus wel aan gewerkt moeten worden.

  14. #104
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Evi, maar wie is hem?
    Als ik dat van Marion lees is het wel lastig.
    Op Paard en Koets reden ze met teugeldrukmeter en kon je direct op groot scherm de effecten zien van wat de menner deed.
    Weet niet of dat met dit systeem ook zou kunnen, want dat zou het meest interessant zijn om ervan te leren.

    Ik ben dan wel benieuwd wat je precies met het systeem kunt zien. Wat je opmerkt, want juist bijvoorbeeld belastingkreupel, bewegingskreupel, de uitslag van een gewricht afzonderlijk kan best interessant zien.
    Want zoals Carwyn op het laatste filmpje nam ik hem naar de kliniek omdat hij ohz niet fijn was. Dierenarts merkte direct op dat hij niet regelmatig was (had ik thuis nog niets van gezien). Benieuwd of jullie dat ook zien? En wat jullie verder opvalt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #105
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Hij = Bert Lam, van de Pegasus Gait analyse.

    Hier een filmpje, waarop het kort uitgelegd wordt:

    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 7 van de 12 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •