Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

  1. #1
    Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    arendonk ( B)
    Leeftijd
    56
    Berichten
    228

    Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Mijn Peruaanse Paso slijt zen hoeven nogal raar af , en hij loopt heel gevoelig , hij zoekt altijd het zachtste randje uit om over te lopen , en loopt heel gevoelig op de kiezelweggetjes , helaas zijn de ruiterpaden niet vooral met die rotkiezeltjes, of nat gras , wat ook niet zo fijn is nu het zo nat is . Van de week was hij na het rijden mank , er zat een mini steentje in zen hoefrand , ik moet dus echt iets gaan doen, maar ijzers probeer ik natuurlijk te voorkomen , heeftvechtvmaarceen iemand al ervaring met de prakijzers van bv Green Distance ? Of welke hoefschoenen zijn het beste , zonder dat de hoefballen steeds open liggen ? Ik heb een foto van zen hoeven , maar krijg em hier niet gezet .

  2. #2
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Lastige keuze ja! Phenix is ook wel eens periodes enorm gevoelig, ik heb de Easyboot Epic hoefschoenen, blijven super zitten en hij heeft er geen irritatie van.
    Hij kan daar lekker mee lopen, nadeel is alleen dat die schoenen wat glad zijn op (nat) gras.
    Succes met je afwegingen!
    Always put the relationship first!

  3. #3

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Hier geen ervaring met hoefschoenen en dergelijke, maar als je meer wilt weten over plakijzers zou ik gewoon Esther Groen van Green Distance eens mailen. Zij wil je vast haar ervaringen wel vertellen. Ik heb ooit een zadel bij haar gekocht en daarover veel heen en weer gemaild (en ze is laatst weer wezen meten voor paard nummer 2 ) en ik vind haar altijd erg behulpzaam.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Hier goede ervaringen ook met Easyboot Epics. Ik denk ook dat je daarmee een stuk goedkoper uit gaat zijn dan met plakijzers.
    Een paard op mijn vorige stal heeft ze een tijdje gehad, maar ik kan me herinneren dat die er eens in de zoveel tijd ineens naast lagen en opnieuw plakken kon dan meestal niet volgens mij.
    Anders moet je Marieke Molenaar even PB'en, het is haar merrie waarbij ze het een tijd geprobeerd heeft.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  5. #5

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Wij hebben renegades, en zijn daar zeer tevreden over, wij rijden door mul duinzand, water, zo nu en dan blubber en voor de kar. Ze blijven perfect zitten.

  6. #6
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Wij hebben Renegades en Easyboots; bevallen beiden erg goed! Renegades vinden draaivoeten echter niet fijn, dus Zoys heeft voor de Renegades en achter de easyboots.
    Bij de hoefschoenenwinkel kan je ook schoenen proberen geloof ik.

  7. #7

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Er zijn ook mensen die verschillende typen hoefschoenen bij je thuis kunnen aanpassen en advies geven, misschien is dat een idee? Op het blauwe paardenforum is ook een topic te vinden met veel ervaringen met hoefschoenen, maar de een vindt dit en de ander dat, verschilt nogal per paard geloof ik wat goed zit. Stalgenoot van me rijdt met cavallo's, is zij wel tevreden over.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Het is idd een beetje afhankelijk van de hoefvorm van je paard welke hoefschoen goed past, de ene heeft een meer ronde en de andere een wat meer ovale vorm. Mijn paard heeft ook easyboots, ze verliest ze nooit ook niet als ze door de blub loopt.
    Mijn paard heeft ook altijd snel last van steentjes en wat gevoelige zolen, wat veel uitmaakt merk ik bij het "vangen" van steentjes is zorgen dat je de hoefwand mooi afgerond houdt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Ik vind het eigenlijk niet zo natuurlijk dat je in dit geval ijzers wilg voorkomen. Hoef schoenen kan, maar waarom zou je in dit individuele geval niet tijdelijk kiezen voor (plak)ijzers?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #10

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Er bestaan ook kunststof ijzers. http://www.eponashoe.com.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  11. #11
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Plakijzers kan je met dit weer echt vergeten. De hoeven moeten kurkdroog zijn voor je gaat plakken en je paard moet ook niet te veel in de modder lopen. Daarbij is het ook best heel prijzig.

    Ik heb het vorig jaar ook overwogen bij een paard wat gevoelig was, maar het werd mij afgeraden. Ik heb uiteindelijk voor kunststof beslag gekozen (duplo), maar dat vond ik toch ook niet alles. Paard liep er echt geweldig mee, maar ze verloor er wel af en toe 1. Hoefschoenen waren toen geen optie, aangezien ze ook gevoelig liep op de verharding/zand in de paddock.

    Ze loopt nu gelukkig al weer een poosje zonder ijzers wat heel goed gaat. Mocht ik het ooit weer nodig hebben ga ik of voor gewoon rim beslag, of voor een hoefschoen (via een passervice)

  12. #12
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Hier goede ervaringen met Renegade hoefschoenen! Kunststof beslag is niet veel anders dan ijzer beslag. Wordt vastgezet met nagels en dit (en ook plakbeslag) bevorderd het hoefmechanisme niet. Ik zou sowieso eerst hoefschoenen proberen alvorens 'vastere' zaken te overwegen.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Ijzers , plakijzers of hoefschoenen ?

    Zelf weeg ik altijd erg af. Indien iets alleen nodig als je gaat rijden bijvoorbeeld, dan heb ik de voorkeur om schoenen te proberen.
    Maar zoals mijn merrie die altijd gevoelige voeten had, die liep op ijzers. Daar was zij gelukkig mee.
    Momenteel zijn mijne ijzerloos. En dat gaat nog prima. Voor Carwyn zal dat wel ophouden als we echt regelmatig buitenrijden. Dan eerst schoenen proberen.
    Maar als er om wat voor reden dan ook een ijzer onder moet, dan gaat die er ook onder.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •