Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 86

Topic: Atli heeft EOTRH :-(

  1. #61
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ja ik snap dat het moeilijk is om te zeggen hoeveel pijn een paard werkelijk heeft, en dat hij pijn ook niet zo snel zal laten zien. Maar ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben, dat er in een paardenmond minder zenuwbanen lopen dan bij mensen. Klopt dat?

    En ik ben ook nog altijd benieuwd naar de relatie tussen gebitsproblemen en kreupelheden/onregelmatigheden.
    De eerste tandarts van wie ik les heb gehad (op de ISPH) vertelde dat kreupelheden hun oorsprong in gebitsproblemen kunnen hebben, omdat de zenuwbanen vanuit de kaken doorlopen tot aan de voorbenen.
    Geen enkele andere tandarts, dierenarts, osteopaat of chiropractor die ik daar later i.m.v. Atli's struikelen over consulteerde, geloofde dat er een verband is. Die keken me allemaal aan alsof ik niet goed bij mijn hoofd was door zoiets te veronderstellen...
    Mij klinkt het echter wel logisch in de oren.
    En bovendien struikelt Atli al een aantal jaren, altijd rechtsvoor... en heeft hij ook al een aantal jaren gebitsproblemen (welke pas vorig jaar correct gediagnosticeerd zijn)...

  2. #62
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ik had hier nog nooit van gehoord. Gisteren kreeg ik de nieuwe Cavallo binnen en daar stond een stuk over deze aandoening in. Bij Beyond zijn in het verleden ook zijn wolfskiezen getrokken, uiteraard mét verdoving. Klopt dat anatomisch gezien trouwens, zenuwbanen die doorlopen vanuit het gebit naar de voorbenen? Ik kan daar niet zo snel iets over terug vinden op de zenuwbaankaarten.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #63
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Nou ja dat is mijn vraag dus of dat klopt, want ik weet het niet.
    Ik weet wel dat bij mensen gebitsproblemen kunnen leiden tot allerlei problemen elders, bv. in je bekken of schouders.
    Dus ik zou het niet gek vinden als gebitsproblemen bij paarden tot bewegingsproblemen kunnen leiden.
    Maar kennelijk is er nog niet veel over bekend want behalve dan die ene tandarts toen, heb ik er nooit meer iets over gehoord...

    - - - Updated - - -

    Stond er nog iets interessants in de Cavallo eigenlijk, over EOTRH?

  4. #64
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ik heb het nog niet kunnen lezen, het was een vrij lang stuk over allerlei gebitsaandoeningen. Ik zal er dit weekend eens voor gaan zitten .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #65
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Kan me voorstellen dat als Atli zenuwpijn heeft in de mond of kaak, dat hij die kant probeert te ontlasten. Simpelweg omdat het doordreunen van het lopen extra pijn kan opwekken. Denk dat je erg voorzichtig moet zijn met weghalen van voedselresten tussen de tanden met een stokertje. Als het tandvlees al ontstoken is en gaat bloeden is de kans op verergering van de infectie. Lijkt me ook geen pretje voor Atli, dat stoken met een tandenstoker of tandsteen weghalen met een nagelvijl. Laat hij dat gewoon toe? Vanwaar ben je daarmee begonnen?
    En last but not least, weet je al wat je gaat doen?




    Laatst gewijzigd door lila; 19-12-14 om 13:57.

  6. #66
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Lila waarom schrijf je in zulke kleine lettertjes? Ik moet het eerst vergroten voor ik het kan lezen...

    Ik betwijfel of lopen extra pijn oplevert. Dan zou ik denken dat hij ook uit zichzelf niet zou gaan rennen, jolig bokken en gek doen. En dat alles doet hij wel...

    De spleten tussen zijn tanden met een tandenstoker schoonmaken doe ik op advies van de tandarts, en het weghalen van tandsteen ook. Dat laat hij gewoon toe ja. In het begin was het wel even oefenen en belonen met snoepjes (rozenbottels) maar nu vindt hij het geen probleem meer. Bij Menglöd doe ik dat ook, die heeft één klein spleetje en ook daar zei de tandarts van dat het beter was om het voedsel wat daar tussen gaat zitten, regelmatig weg te halen. Het gaat om de snijtanden hè (bovenkaak), dus daar kun je vrij makkelijk bij.
    Ook haal ik bij Atli soms gras weg uit de spleten tussen z'n kiezen, gewoon met m'n duim. Maar daar zit de laatste tijd gelukkig niet zo vaak meer iets vast.

    Bij het stokeren zorg ik er wel voor dat ik het tandvlees zo min mogelijk raak en ook bij het tandsteen weghalen raak ik het tandvlees in principe niet of nauwelijks aan. Omdat hij zo braaf stilstaat, gaat dat best goed.

    Hoezo weet ik al wat ik ga doen? Volgens mij heb ik dat hierboven ergens al omschreven, of wat wil je dan specifiek weten...?

  7. #67
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    OK, dan ga ik even zoeken. Gelukkig dat hij geen toestand maakt van het schoonmaken. Maar als het gaat bloeden dan lijkt me dat toch niet goed. Hij is nog blij gelukkig.
    Ik doe niets speciaal om die kleine letters te maken! Zie het nu ook, wel lastig, ik ga eens kijken of ik dat aan kan passen.

    edit: het gebeurd als ik mijn bericht aanpas ivm typo of zo.

  8. #68
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Dat bloeden betekent dat het tandvlees geïrriteerd is en dat is het, doordat er constant voedselresten zitten. Dan hoef je het tandvlees maar heel minimaal te raken, of het gaat (een beetje) bloeden. Dat is natuurlijk ook niet goed, maar het gebit dan maar niet meer schoonmaken is ook geen oplossing, aangezien die voedselresten nou juist voor die irritatie zorgen...

    (Nou zijn je letters wel normaal leesbaar... )

  9. #69
    Actief Forumlid Janna's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2014
    Locatie
    Delden
    Leeftijd
    23
    Berichten
    568
    Dagboek Berichten
    2

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Och bah... Veel sterkte voor jullie allebei!

  10. #70
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Even een update.
    Het gaat momenteel heel goed met Atli!
    Het tandvlees is alweer eventjes heel mooi roze en het bloedt ook nauwelijks nog. Fijn!
    Ik denk dat die roodheid en het vakere bloeden wat hij in december had, toch slechts oppervlakkig tandvleesontstekingen/irritaties zijn geweest, waarschijnlijk doordat er telkens voer tussen zijn tanden blijft zitten (ik maak dat wel dagelijks schoon maar ja het zit er dan toch weer telkens opnieuw).

    Fijn!!!

  11. #71
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Voer jij hem iets speciaals? Hier tegen bedoel ik?
    Of om het enigszins te vertragen?

  12. #72
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Nee, op dit moment niet.
    Toen ik ontdekte dat hij dit had, heeft hij een tijdje Equident Matrix gehad, maar ik kon niet zeggen dat dat nou echt hielp (en het was nog eens reteduur spul ook).
    Mocht hij weer klachten krijgen, dan wil ik hem met kruiden gaan ondersteunen. Dat is in elk geval een stuk betaalbaarder en helpt hopelijk wél...

    Hij krijgt wel een volledige vitaminen/mineralensupplement om er zeker van te zijn dat hij voldoende binnenkrijgt om zo gezond mogelijk te zijn.

  13. #73
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    UPDATE:

    Ik heb foto's van Atli's gebit naar de kliniek gestuurd met de vraag of het nodig is dat we langskomen voor foto's, maar alles ziet er dusdanig goed uit dat dat niet hoeft. En dus kan ik een tandarts aan huis laten komen (helaas komt de tandarts van de kliniek niet hier aan huis). Nu komt er over 2 weken een (Duitse) tandarts, ze is hier al eens eerder geweest.

    Heel stom, maar Atli's snijtanden zijn superscheef afgesleten, en dat zag ik pas 2 weken geleden! En dat terwijl ik elke dag met een tandenstoker de grasresten tussen zijn (bovenste) snijtanden uitpeuter. Maar ja dan sta ik er een beetje scheef voor, en de ondertanden zijn bedekt door de onderlip, dus dan valt het helemaal niet op. Als ik onderstaande foto zo zie, dan lijkt dat best gek hè, dat me dat niet opgevallen is... Nou ja gelukkig eet hij d'r nog goed mee.

    Foto:

    2015-02-28 14.25.27.jpg

  14. #74
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Op facebook ging het ook over eotrh. Ik had je getagd. Heb je het gezien? Misschien interessant?

  15. #75
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Jorien ik heb geen tag gezien, wanneer was dat?
    Kun je het misschien nog een keer doen?

Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •