Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 76 tot 86 van de 86

Topic: Atli heeft EOTRH :-(

  1. #76
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ik ga ff voor je kijken. Was van de week.

  2. #77

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Marja,

    Ik kwam via google en lijk verdacht veel om gene wat mijn Fjord ook heeft
    Vorige jaar waren 2 kiezen bij hem getrokken omdat die los zaten en er veel pijn aan had (was toen op dat moment niet te rijden met een bit). Die kiezen waren trouwens maar nog maar 4 cm lang wat er kort is voor paar die nog maar 17 is.
    Maar sinds paard maanden had soort wondje boven zijn tand.

    Alleen ik was verbaasd dat maar niet over ging. Ondertussen ben ik er achter komen dat die tand los zit en het wondje is waarschijnlijk ontsteking van tandwortel. Vandaar dat vermoed dat ook EORTH is. Diertje is ondertussen nog maar 17 jaar. Voor rest merk ik ook totaal niet aan hem dat hij pijn heeft, maar wanneer wel aan die tand zit dan doet wel zeer. Die tand ga ik ook laten trekken. Maar de boven snijtand aan de andere kant lijkt ook iets beweging in te zitten. Ik zal morgen die test doen door met theelepel er tegen aan te tikken om te kijken of ik daarmee kan achterhalen of hij wel of geen pijn heeft aan die tanden ik zal ook even gevoelig tand doen om te kijken of wel werk.
    Maar de vraag waarmee ik zit is van wat moet ik met de andere tanden en kiezen moet die los zitten, is verstandig om die bij voorbaat te trekken of enkel bij ontstekingen of wanneer pijn aan heeft?
    Tandarts heb ik ook net op de hoogte gesteld over de situatie.

    Mocht je wat aan hebben. Ik gebruik een pincet waarmee ik gras tussen tanden vandaan trekt, het liefst omhoog bij onder tanden en omlaag bij boven tanden. Achterkant van pincet krab ik tandsteen er af. En met grote injectie spuit zonder naald spuit ik wat water tussen de snijtanden (gebruik koud kraan water). Vooral spuiten met water werkt erg goed om etensresten weg te krijgen zonder dat zeer doet. Bij kiezen doe ik trouwens niks want daar kan ik natuurlijk niet bij.

  3. #78

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Over scheef afslijten. Heb je toevallig bij je paard gebruikt gemaakt van graas masker of fijn mazig hooi net? Want dat kan ook oorzaak zijn.
    Voor rest super dat je ook zo serieus neemt en de tijd neemt om regelmatig zijn gebit schoon te maken
    (Jammer dat sommige mensen onderschatten hoe lastig is om paard te hebben met zo kwaal, en om elke maand de tandarts te laten komen is ook geen doen)

  4. #79
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Om EOTRH met zekerheid vast te kunnen stellen zijn röntgenfoto's nodig, zodat je kunt zien of de wortels zijn aangetast. Het komt meestal alleen aan de voortanden voor, en veel minder vaak ook aan de kiezen.
    Dat het zich daar bij jouw paard als eerste uit, is dan ook niet gebruikelijk (maar ik zeg niet dat het onmogelijk is).
    Ik zou je aan willen raden om naar een tandarts/kliniek te gaan die ervaring heeft met EORTH zodat het goed herkend, danwel uitgesloten kan worden.

    Met een pincet krijg ik de grasresten lastig tussen zijn tanden uit, met een cocktailprikker gaat het vrij goed. Ik hoef het tandvlees dan eigenlijk nauwelijks/niet aan te raken dus pijn doe ik hem niet. Meestal staat hij heel braaf stil als ik dat doe. Met spuiten krijg ik het ook niet weg, daarvoor zijn de tussenruimtes te smal, en wat extra lastig is, ze worden smaller naar onderen toe (bij de boventanden).

    Een graasmasker gebruik ik niet.
    Wel heb ik een redelijk fijnmazig hooinet (ik meen 3 x 3 cm) maar dat heb ik al langer, en pas sinds die tanden getrokken zijn, slijt de rest zo scheef af. Ook heeft mijn merrie er geen last van. Dus ik denk eigenlijk niet, dat het door het hooinet komt...

  5. #80

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Die van mij had grasmasker op gehad en heeft daardoor bij een snijtand wat scheef afgesleten, terwijl die jaren daarvoor ook grasmasker om heeft gehad en toen had hij dat probleem niet. Vandaar dat even daar aan moest denken. Voor rest heb ik ook geen idee.
    Van kliniek is wel idee al wacht ik eerst wel reactie van de tandarts af

  6. #81
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Oké ik las in de FB EOTRH groep ook van iemand bij wiens paarden de tanden scheef afsleten en dat dát juist het eerste, opvallende symptoom van EOTRH bleek te zijn (na nader onderzoek).

    Ik zou zeker wel aan je tandarts vragen of hij ervaring heeft met EOTRH. Indien niet, ga dan naar een tandarts die dat wél heeft... Met deze symptomen zou ik eigenlijk wel verwacht hebben, dat hij je de vorige keer (bij het trekken) aangeraden zou hebben om foto's te laten maken om EOTRH uit te sluiten.

  7. #82

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ik wacht even zijn reactie af en zal anders daarna nog even wat rond vragen wat beste is.

  8. #83

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Ik ben bij de kliniek geweest.


    Ze hebben eerst eenröntgenfoto gemaakt. Bij de boven tanden waar ik geconstateerd had dat hij pijn had bleekt er spraken te zijn van EOTRH, alleen dan de resorptie variant. Of wel de wortels van die tanden lossen op.


    De ontstoken tand en de aangetaste hengstentand hebben ze getrokken en de andere 2 tanden hebben ze ingekort. Als goed is moet die nu weer een jaartje tegen aan kunnen.

  9. #84
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Goed dat de aangedane tanden er nu uit zijn. Hopelijk blijft het hierbij...

    Weet je wat meer over de verschillende varianten van EOTRH? Ik heb nog niet eerder gehoord dat er varianten zijn...?

  10. #85

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Je hebt de resorption waarbij de tandwortels langzaam oplossen, en je hebt de hypercementosis waarbij de wortels juist steed dikker worden.
    Hier nog vrij duidelijke website met wat info: https://www.paardenarts.nl/kennisban...van-een-paard/
    Alleen ik vermoed bij die van mij dat hij deze ziekte ook bij zijn kiezen heeft gezien ook last heeft van los zittende kiezen. Maar verwacht dat in ieder geval jaartje tegen aan kan en daarna moeten we maar weer veder kijken.

  11. #86
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Atli heeft EOTRH :-(

    Dank voor de link Joop. Daar wordt ook gesproken over een mogelijke bacteriële oorzaak, daar had mijn tandarts het ook al over. Lastig hč, dat er nog maar zo weinig over bekend is.

    Pff het is niet te hopen dat bij jouw paard ook de kiezen zijn aangedaan. Zijn er foto's van gemaakt? Los zitten, dat klinkt niet goed.

Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •