Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: leeftijd inrijden

  1. #1

    leeftijd inrijden

    Ik wil graag een aantal meningen vragen over de leeftijd bij inrijden.
    Lees net dit artikel http://kobolt.nl/gezondheid/leeftijd-bij-inrijden/
    Ik was zelf altijd van mening, een paard graag rond 5 in te gaan rijden. Hierin komt naarvoren dat het met 7 nog beter is.
    Wat vinden jullie van een 3 jarige, al wel zadelmak maken en stapritjes? Het voelt voor mij nog te vroeg. Is dit echt schadelijk?
    En hoe lang zouden jullie max een buitenrit doen met een 3/4 jarige?

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: leeftijd inrijden

    Kijk naar het paard, voel bij jezelf, zie wat het dier fysiek en mentaal aan kan. Een zevenjarige inrijden is best een leuk idee, maar ook gewoon enorm kostbaar. Het is gewoon niet realistisch om tot zeven te wachten. Een driejarige rustig rechtuit door het bos rijden is in mijn ogen fysiek minder belastend dan met dat dier grondwerken aan een 12ft of 22ft lijn. Never say never......

    Laat inrijden van een jong paard gewoon een natuurlijk proces zijn, ook bij jezelf. Op een dag zien ze eruit alsof je erop kan zitten. Dat is het begin, gewoon zitten. Dan een tijdje meeliften en langzaam neem je de controle wat over en ga je meer ""werken". Maar jezelf dwingen om te wachten is net zo naar als jezelf forceren om al te beginnen. Laat het gewoon maar komen en gebeuren.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3

    Re: leeftijd inrijden

    Ik begrijp wat je zegt Saar, maar er zijn ook algemene richtlijnen/onderzoeken over de groei van het paard. Dan kan een paard er klaar voor lijken, maar wellicht is hij dat niet. Dat is de moeilijkheid bij dit soort dingen.

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: leeftijd inrijden

    Ik vond zeven wel een hele leeftijd en begreep niet waarop dat gebaseerd is als ze pas met acht zijn uitgegroeid.
    Zelf.begin ik niet voor ze vier zijn.
    Mijn pony van nu 5,5 jaar kent net de basis ohz en heeft eenmaal voor de wagen gelopen.
    Dus alles nog rustig aan, 3x per week ohz. Verder vanaf de grond wat trainen om hem sterker te maken en mentaal ook beter.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re: leeftijd inrijden

    Als je dat zo leest, hangt dat van de grootte van je paard/pony af. Best interessant. Ooit heb ik gelezen dat als je een jaar wacht met inrijden, dat je daar dan 3 tot 4 jaar voor terug krijgt.

    Mijn Hannes heb ik voor het eerst op gereden toen hij ruim vijf en een half was. Eerder heb ik er wel op gezeten, maar toen 'zakte hij in' voor mijn gevoel. Dus ik heb nog wat langer gewacht. Het voelde wel goed, maar of het goed was, dat weet je niet. Zou het zelf wel leuk vinden als hij 50 wordt. Zie me al als bejaarde met een bejaard paard over de weg wandelen.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: leeftijd inrijden

    Hoe ziet het paardje eruit? Die van mij was echt nog een baby met drie jaar. Maar ik heb ook wel paardjes gezien die met drie jaar al behoorlijk in de spieren zaten en er sterk en in balans uitzagen. Bij zo één zou je al kunnen beginnen met hangen, keertje zitten en een rondje stappen. Ook nog verschil tussen koudbloed en warmbloed. Bij een koudbloed duurt het veel langer voor het skelet uitgegroeid is. Ik heb wel ooit een onderzoek gelezen dat LICHTE! belasting tijdens de groei de botten sterker maakt. De botten zouden er harder van worden doordat ze zicht tijdens de groei makkelijker aan kunnen passen aan de belasting. Aan de andere kant is het skelet dan nog ontzettend kwetsbaar dus ik zou het zelf niet aandurven om met echt inrijden te beginnen voor 4. Beetje een gevoelskwestie.

    Niet te lang op een jong paard zitten. Al zou je beginnen met inrijden met 6/7 jaar je zit nog steeds op een jong paard. Zitten niet voldoende spieren aan en ze hebben nog niet de juiste balans. Half uur rijden max met veel stappauzes aan de lange teugel. Ze drukken gegarandeerd de rug weg als je er op gaat zitten. Dat is een natuurlijk reflex. Aan ons de taak ze voorwaarts neerwaarts te rijden zodat de rug opbolt door het aanspannen van de buikspieren. In het begin houd een paard dat niet lang vol. Zodra het moe wordt wordt er gecompenseerd meestal door de rug vast te zetten. Je moet stoppen voor ze moe worden en een half uur is meestal wel ruim genoeg uitdaging voor een jong paard.

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: leeftijd inrijden

    Na even verder zoeken op je link kom ik een nietszeggend artikel tegen op een website van twee mensen die bij mij geen belletje doen rinkelen. Internet is een bron van informatie maar ook de grootste prullenbak die je je kan indenken. Voor elke waarheid vind je een onderzoek om die waarheid mee te ondersteunen. Volg gewoon je ogen en je gevoel; wat wijsheid is weet je toch pas achteraf. Laat het proces, zonder jezelf aan alle kanten aan banden te leggen, gewoon als een logisch en natuurlijk verloop gaan. Als het proces past bij het paard, mentaal en fysiek, zit je toch goed?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: leeftijd inrijden

    Ik ben met mijn merrie destijds begonnen met 2,5 jaar. Dat hield in 1 keer in de drie weken een rondje op de drafbaan stappen. Dat zou ik nu niet zo snel meer doen, maar ze is er toch gezond oud mee geworden, op haar 26e had ze nog steeds geen last van haar rug. Ze was er geestelijk duidelijk klaar voor destijds, lichamelijk kun je dat natuurlijk nooit met zekerheid zeggen. Ik heb nu een 9-jarige waar ik zowat nooit op rij - al zal dat vast wel een keer veranderen. Tegenwoordig vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om ze onder het zadel te starten, en dan het liefst niet in een bak met al die krappe bochten, maar mooie stukken rechtuit.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: leeftijd inrijden

    Ik zelf heb even gezetten op mijn 3 jarige toen der tijd, hangen wennen aan de bareback pad en tussendoor weer veel grond werk.
    Het echt opgepakt toen hij 3,5 was met even zitten, opgebouwd met 5 minuutjes 2x in de week van pion naar pion en dat uitgebouwd naar 3x in de week 10 minuutjes follow the rail.
    Mijn paard was er fysiek en mentaal klaar voor en ging zelfs sneller dan ik zelf aankon binnen een maand gaf hij al draf pasjes hadden we ons eerste bosritje gemaakt wel alleen in stap hoor.
    We pakte alles rustig op en nu hij 4,5 is rijden we alles, stap draf galop fijne rondjes bos/duin en heb ik niet het idee dat hij er last van heeft.
    Ik denk dat je goed moet kijken wat hij/zij aankan fysiek mentaal en hoe zit je paard in elkaar(groot,klein,tenger,breed etc etc), per paard verschillend dus.
    Ikzelf heb er met mijn paard nog wel moeite mee om meer dan 3x per week te rijden vanwege zijn leeftijd, hij kan meer hebben maar ik nog niet.
    Ik doe veel dressuur matige oefeningen op de grond zodat hij krachtig genoeg is/word om mijn te kunnen dragen, en dat gaat nog steeds super goed.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: leeftijd inrijden

    Lastig dat mijn geheugen niet zo goed werkt, maar volgens mij is een paard idd pas rondom zijn 7e jaar uitgegroeid en dat gaat dan ook vooral om zijn skelet.
    In de praktijk zijn er veel paarden die veel te vroeg worden gestart, dat zie je vooral aan het feit dat paarden op jonge leeftijd ook al onder de tien forse slijtage vertonen, mensen vinden het vaak heel normaal dat een paard rondom de 15 jaar versleten is, maar ik zet daar wel mijn vraagtekens bij. Als je een paard start kun je natuurlijk aan de buitenkant niet zien of je het skelet teveel belast daar kom je altijd pas later achter.
    Maar ik ben het wel met anderen eens hier dat het ook vooral gaat om hoe je je paard belast, hoe zwaar ben je zelf, hoe rij je je paard in welke omstandigheden(wel niet zware ondergrond), met of zonder aanleuning, hoe zit je zelf op je paard (mooi recht), kun je je paard zijn gewicht over 4 benen laten verdelen . De opbouw van trainingsarbeid lijkt mij ook zeer belangrijk, de pezen en spieren moeten het werk doen, vooral het trainen van pezen schijnt veel tijd te kosten. Ik denk dat ik zelf pas rond de 4 jaar zou starten met rijden, en dan langzaam opbouwen, voor die tijd zou ik dan wel alvast aan de hand gaan werken zodat het paard goed is voorbereid.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: leeftijd inrijden

    Ik heb mijn trekpaard ingereden toen hij vier en een half was. Wel heb ik hem destijds professioneel laten betuigen een jaar ervoor en ging gemiddeld 3 x per week een rondje met de kar lekker lange stukken lopen en draven. In het begin reed ik 5 minuten, een of twee keer per week. Daarna langzaam uitgebouwd. Ik herinner mij nog dat sommige mensen mij voor gek verklaarde, dan riepen ze dat hij veel meer aankon omdat hij zo sterk als een beer was. Toch ben ik heel voorzichtig geweest. Ik vind het wel jammer dat ik toen niet meer grondwerk heb gedaan ter voorbereiding. Laatst kocht ik een thema nummer van de hoefslag over jonge paarden. En wat stond er in? "Volgens experts is het helemaal niet slecht om in het derde jaar levensjaar te beginnen. Sterker nog, het verdient zelfs de voorkeur" Daarna nog een heel verhaal over het aanpassingsvermogen van kraak en peesweefsel en dat dit vermogen verloren gaat tussen het tweede en derde levensjaar. Uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en of je paard er aan toe is. Zelf vind ik drie jaar wel erg jong.

  12. #12

    Re: leeftijd inrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar Bekijk Bericht
    Na even verder zoeken op je link kom ik een nietszeggend artikel tegen op een website van twee mensen die bij mij geen belletje doen rinkelen. Internet is een bron van informatie maar ook de grootste prullenbak die je je kan indenken. Voor elke waarheid vind je een onderzoek om die waarheid mee te ondersteunen. Volg gewoon je ogen en je gevoel; wat wijsheid is weet je toch pas achteraf. Laat het proces, zonder jezelf aan alle kanten aan banden te leggen, gewoon als een logisch en natuurlijk verloop gaan. Als het proces past bij het paard, mentaal en fysiek, zit je toch goed?
    De gebruikte bron is vermoedelijk het artikel van Dr Deb Bennet: http://www.equinestudies.org/ranger_..._2008_pdf1.pdf De rekensom komt mij niet zo bekend voor. Ik bekijk het uiteindelijk per paard maar onder de drie liever niet.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  13. #13
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: leeftijd inrijden

    Elsa was als 3 jarige nog een echte puppy, en we zijn met haar pas bij ruim 4 begonnen met wat wennen aan bbp, stap, draf en rond in de bak. Daarna heeft ze een jaar stilgestaan (nou ja, wel wat grondwerk, maar geen rijden) en inmiddels is ze bijna 5. Ze lijkt nu al echt een paard, en we willen ergens volgend voorjaar/zomer weer beginnen met wat rijden.

    Onze Beebs is met haar 3 jaar al een heus paard, en dat vindt ze zelf ook. Dus daar hebben we wat meer mee gedaan qua grondwerk/longeren en wennen aan dekens, douche en trailer. Een zadel en hoofdstel is ze ook wel gewend, en wat hangen, maar nog niet erop. Omdat ze nu een jaar pauze/herstel heeft zal ook zij pas na haar 4e verjaardag bereden worden.

    Anna heb ik op haar 12e voor de kar leren lopen, dus dat kan ook nog

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •