Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Mugjes of gras? Zomereczeem

  1. #1
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Mugjes of gras? Zomereczeem

    Hallo allemaal,

    Karma heeft (helaas) ernstig zomereczeem. En mijn vraag aan jullie is of jullie mee willen denken over de oorzaak van haar eczeem. Dat komt voornamelijk omdat ik de keuze heb uit twee stallingen: eentje met veel weide en een beetje wind (veel gras, relatief weinig insecten) en eentje tegen het bos aan met amper gras, ook niet in de zomer (weinig gras, relatief veel insecten). En ik zou ik haar graag weer een zomer zonder jeuk zien.

    Het eerste jaar dat ik haar kende stond ze aan de rand van de Drunense duinen, net in een stukje polder waar het waait. Ook stond ze daar zeer zelden op het gras en kreeg ze verder hooi (of eigenlijk voordroog). Ze had toen, met een deken op, bijna geen last van haar zomereczeem. Het viel me wel op dat als ze op het gras had gestaan ze twee dagen daarna jeuk had. Daarnaast was ze mager, wat overigens niet door het hooi kwam.

    Toen ik haar kreeg verhuisde ik haar naar Vianen. Een open polder gebied, waar ze helaas wel in de zomer op het gras moest. Ze had dat jaar jeuk, maar niet extreem. Ze ook nergens schuren in de wei en lag niet open.

    Het jaar na Vianen heb ik haar weer verhuisd en stond ze in de zomer vol op het gras. We stonden daar naast een groot meer (vol mugjes) en de weide werd bemest. Er was geen strookbegrazing en Karma schuurde continue haar halsdeken open, waardoor er een gaatje in bleef (ondanks het repareren). Na twee maanden op het gras lag haar manenkam totaal open, heb ik nieuwe dekens gekocht, is de DA geweest om haar in te spuiten met cortico's, is ze samen met een ander paardje op een weitje gegaan met amper gras en werd ze bijgevoerd met hooi. De rest van het jaar ging het een stuk beter en groeiden de manen terug. Toch hield ze altijd een beetje jeuk. Na de twee maanden gras was Karma dik (en opgezet), het apart zetten zorgde er wel voor dat ze afslankte tot normaal gewicht.
    Aan het einde van het weideseizoen begon de eigenaar van het paardje waarmee ze samen stond te mopperen en wilde niet meer dat haar paardje apart zou staan met Karma. Ze gingen toen gelukkig snel weer op de paddock maar het was voor mij wel een teken dat ik voor volgend weideseizoen verder moest zoeken.

    Die nieuwe stal dacht ik gevonden te hebben. Strookbegrazing en onbeperkt hooi, ook in de zomer. De eerste maand van het weideseizoen helaas nog op haar oude stal, maar met een graaskap ging het goed. De eerste weken op het gras krijgt Karma namelijk nog geen jeuk, dat bouwt op. Ik zie haar opzwellen en een of twee dagen later gaat ze schuren. Toch viel ook de nieuwe stal tegen: aan het begin van de zomer werd de strookbegrazing van een paaltje per week (een meter bij ong. 25 meter voor 7 paarden) naar drie paaltjes per twee of drie dagen (tussen de 7 en 9 paaltjes per week). Karma at vervolgens geen hooi meer: ze had gras! Ik heb haar toen weer met graaskap gezet maar deze schuurde ze af. En ja, ook hier had ze weer jeuk. Terwijl ik op vakantie was ging het mis: mijn verzorgster deed per ongeluk een niet passende deken op waardoor haar halve manenkam onbedekt was. Daar heeft ze drie dagen mee gestaan. Ze lag weer open en ik heb haar van het gras gehaald. Binnen een paar dagen was het over maar na twee weken op hooi verhuisde het paardje waar Karma samen mee stond. En dus moest Karma weer terug naar de wei...

    Op dit moment (eind november) staat Karma nog met deken. En heeft ze nog steeds een klein beetje jeuk. Zonder deken is het erger. En helaas staat Karma nog steeds op het gras (ja, ook nu nog, we hebben veel weide).

    Na mijn hele verhaal gelezen te hebben vraag ik me af wat jullie denken: wat zou meer invloed op haar eczeem hebben, gras of mugjes? Karma krijgt naast het gras/onbeperkte voordroog ook bietenpulp, zeewier, zemelen en een klein handje ijslanderbrok.
    Laatst gewijzigd door Ebby; 24-11-14 om 22:35.

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Mijn 3/4 IJslander merrie met eczeem doet het veel beter als ze helemaal geen gras krijgt.
    Ik heb op mijn weiland sobere grassoorten staan, maar ook die kan ze niet hebben. Vorige winter heeft de kudde onbeperkt hooi gehad, waardoor ze dikker werd. Toen heeft ze al heel vroeg in het jaar jeuk gekregen, in januari al, en heeft sowieso een slechte zomer gehad qua gezondheid en uitstraling.
    Voor haar heb ik besloten: nooit meer op het gras, en sober houden.
    Ik ben ervan overtuigd dat voor haar gras een grote negatieve invloed heeft op haar eczeem. Ze krijgt wel een beetje subli zonder ernaast.
    Voor mijn ruin met eczeem geldt dit trouwens veel minder. Eczeem is heel wisselend per paard.
    Laatst gewijzigd door marion; 25-11-14 om 18:41.

  3. #3

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Wat Marion gezegd over geen gras, geld voor Sophie ook.
    Hele jaar door hooi. Ze hebben een loop pad en dat maakt het dragelijk.
    En als de rest op het gras gaat wil ze niet eens mee.
    In de winter mag ze wel eens op het gras puur benen strekken en nooit langer dan 20 min.

    Lijkt mij erg moeilijk als je afhankelijk bent van pension.

  4. #4
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Bedankt voor jullie reacties!
    Het feit dat dit voor jullie paarden ook zoveel invloed heeft versterkt mijn idee om Karma zoveel mogelijk van het gras af te halen.
    Helaas ben ik inderdaad afhankelijk van pensions, of in ieder geval stallen waar we alles samen doen. Aan de andere kant is volledig zelfbeheer voor mij nu niet mogelijk.

  5. #5
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Wonder had dit jaar voor het eerst een jeuk-vrije-zomer, sinds ik haar heb.
    Wonder staat wel op gras, maar dan niet een groot stuk waar de ze hele dag kan eten. Ook geen kort gestrest gras, maar gewoon uitgebloeid gras.

    Dit gaat door middel van strookbegrazing, ze krijgen 2x per dag x aantal meters en er gaat regelmatig weer vanaf.

    Dus eigenlijk krijgen ze weining ren ruimte in de weide (maar daar hebben we de bak voor) maar wel gezond voedsel. Het is zo er wordt een stukje afgezet en dat grazen ze kort. Wanneer dat gras kort is (in delen uiteraard) wordt dat stukje afgesloten en krijgen ze een nieuw stukje, zo komen ze steeds verder in de weide maar niet op een groter stuk. Doordat het korte gras wordt afgezet kan dat weer groeien en eten de paarden geen gestresst gras. Nog een bijkomend voordeel is dat je zo veel effectiever kan voeren van een relatief klein stuk weide.

    Dit is overigens Dyonne haar idee, het werkt super!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #6
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Het lijkt inderdaad per eczeempaard verschillend. Ik zie bij mijn (zware) eczemer dat gras wel invloed heeft, maar dat de muggen voor hem echt hoofdoorzaak zijn. Hij is al lange tijd van het gras af (enkel nog op de paddock met hooi) en hij blijft jeuk houden zonder deken. Op een dag met 'muggenweer' is hij dan ook echt onrustig.

    Maargoed, als je zelf de afgelopen jaren gemerkt hebt dat Karma het veel beter doet op minder gras, dan lijkt me de keuze 'snel' gemaakt.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  7. #7
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    ik begrijp dat je naar de oorzaak zoekt en mogelijk liever niet (slechts) aan symptoombestrijding doet. maar zolang die oorzaak niet gevonden is: smeer derfen (als je dat al niet geprobeerd hebt). ik heb daar zelf buitengewoon goede ervaringen mee en hoor ook van anderen heel goede verhalen. ook juist van ijslandermensen. ik vertel het door aan een ieder die het horen wil, want jeuk is zo vreselijk naar en derfen verlicht meteen.
    zolang het niet gevroren heeft zijn de mugjes er nog (ik denk dat de mugjes het doen) en zul je moeten blijven smeren. maar alles beter dan jeuk. vind ik.
    zomers heb ik ze onder full body dekens staan en smeer daarbij ook nog. mijn paarden staan heel onvoordelig qua insecten (nou ja: voor de insecten dus zeer voordelig...). maar het helpt en het is beheersbaar.
    *** you can't do it without doing it ***

  8. #8
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Voor Fenna is gras ook lang de oorzaak geweest, ze was altijd aan de dikke kant en reageerde sterk op gras. Nu is ze al een poos goed op gewicht en zit ze ook goed in haar vel, afgelopen zomer is ze voor het eerst het hele weideseizoen mee gegaan met de kudde. Al had ze zolang het gras lang en vol was wel een grasmasker om (met anti-afdoe constructie). Wat verder in het seizoen was het gras redelijk op en ging het masker af. Voordeel was wel dat de wei 's nachts dicht ging en ze altijd hooi hadden voor de structuur.
    Ze is iets dikker geworden deze zomer, maar het is er inmiddels af gelukkig.

    Wat ons zo geholpen heeft is zorgen dat ze zo goed mogelijk in haar vel zit, veel bewegen, juiste voer en onze Osteopaat. Zij is ook fytotherapeut en dierenarts, ze heeft Fenna vorige winter goed op de rit gezet en nadien zaten we in een enorme opwaartse spiraal.


    Ik ben er wel van overtuigd dat gras op veel paarden een enorme impact heeft, als ik jouw verhaal lees zou ik toch kiezen voor de stal met het minste gras. Mocht ze dan toch jeuk krijgen dan kun je dat denk ikmet deken en smeersels onder controle houden zoals Judith zegt. Maarja, ik vind de combi gras en paarden gewoon spannend, dat gaat zo vaak mis op verschillende manieren...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #9
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Van Derfen kreeg mijn paard helaas hele nare pijnlijke plekken bij langdurig smeren, dus dat durf ik niet meer te gebruiken.
    Jammer wel, want het lijkt inderdaad tegen de jeuk wel goed te helpen.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  10. #10
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Weer bedankt voor de reacties!
    De manier waarop bij Marit de weide wordt beheert lijkt me ideaal. Ik zou me kunnen voorstellen dat Karma dan wel op het gras zou kunnen maar ik ben bang dat het lastig is om de andere eigenaren daarin mee te krijgen. Die houden toch van 'ruimte', al hebben we ook een hele grote paddock (zonder gras).

    Derfen ken ik ja, daar heb ik Karma ook mee gesmeerd in het verleden. Helaas werd ik er zelf een beetje allergisch voor en sindsdien smeer ik met TKC97. Werkt ook al heb ik het idee dat de werking ondertussen weer minder is. Het nadeel van smeren bij Karma is dat het eczeem zich verplaatst. De plekken waar ik smeer daar heeft ze geen jeuk meer maar vervolgens duikt het op op haar benen, op de singelplekken (waar de buikflap net niet zit), bij haar uier en altijd in het binnenste van haar oren. En haar oren durf ik niet te smeren met deze agressieve spullen. Karma staat altijd volledig onder een deken, ook in Drunen, toen ze nagenoeg jeuk vrij was. Ik denk dat het hetzelfde verhaal is als bij Auky: de mugjes blijft ze gevoelig voor maar de mate van gevoeligheid verschilt. Ik denk niet dat ze ooit nog zonder deken kan staan, maar wanneer ze jeuk vrij is met deken zou ik al heel blij zijn .

    Goed om te horen Evenaar dat Fenna nu beter tegen het gras kan. Karma zit psychisch nu goed in elkaar, ze is heel open en blij. Maar ze heeft ook drie weken geleden nog zand koliek gekregen en heeft nu dikke benen (van het eiwit?). Ze staat wel zonder deken sinds de nachtvorst (en is sinds een week van het gras) en dat gaat goed maar ik heb het idee dat de afvalstoffen nog steeds ergens heen moeten.

    Jullie reacties bevestigen wel mijn idee dat het goed is om naar de stal met weinig gras te verhuizen. Ze vertelden daar dat er ook weinig insecten zijn. Ik ga ze nog eens bellen om te vragen hoe het precies zit met het gras in de zomer en wie weet ga ik dan na de winter over .
    Laatst gewijzigd door Ebby; 29-11-14 om 12:06.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Is het een idee om eens uit te proberen hoe ze reageert als ze een zomer lang helemaal geen gras krijgt?
    Het idee mijn pony geen gras te gunnen heeft me lang tegengestaan. Maar toen ik eenmaal het effect zag van geen gras, wist ik dat het goed was.
    Van daaruit kun je ook weer kijken wat het effect is van een half uurtje gras, of een uurtje.

  12. #12
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Hoi Marion,

    Ik zou heel graag Karma een zomer van het gras afhalen. Dat idee staat me niet tegen, het lijkt me juist heel goed. Het lastige is alleen dat ik geen plek heb in zelfbeheer. Op mijn huidige stal gaan veel zaken in overleg en dat is fijn, maar wanneer alle andere eigenaren hun paard juist op zoveel mogelijk gras willen zetten betekent dat dat Karma alleen staat. En dat wil ik ook niet, zeker niet een hele zomer lang.
    Daarom ben ik dus aan het overwegen om te verhuizen. Het lastige daarin vind ik wel dat Karma (behalve het gras) nu heel goed staat. Ze staan op een paddock paradise met slowfeeders waar ze heel blij lijkt. Wanneer ik verhuis gaat ze naar een plek met een hele grote paddock, onbeperkt voordroog (waarschijnlijk ook slow feeders) maar verlies ik mijn verzorgster die regelmatig smeert. Het is verder weg van huis en ik weet niet of ik terug kan naar mijn huidige plek. Dilemma's dus en voor mij niet een kwestie van 'uitproberen'.
    Al sterken jullie verhalen mij wel om het dan maar gewoon te gokken.

  13. #13

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Kan karma nu niet op het PP blijven als de rest op het gras gaat ?
    Dat lijkt mij toch redelijk makkelijk te realiseren, dat doen wij nu ook.

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Heb je geprobeerd om haar met graasmasker op het gras te zetten en dan wel eind van de dag weer terug op pp. Dan heeft ze overdag toch contact met de paarden. Krijgt ze hier voordroog of hooi. Bij dit soort pony gaat voordroog ook vaak problemen geven en onbeperkt ook is mijn ervaring. Tijdens het grasseizoen kun je haar ook wat ondersteunen door haar te draineren scheelt wel is mijn ervaring ook doen sommige paarden het goed op hoe heet dat spul wat je geeft bij paarden met insulineresistentie,kom er even niet op.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Mugjes of gras? Zomereczeem

    Bedankt weer voor het meedenken!
    Onze PP is niet een 'echt' PP, er loopt geen track om de weide heen. Het is eerder een grote paddock waar het hooi en water uit elkaar staan waardoor ze door de paddock heen migreren. De PP afsluiten wanneer de paarden op de wei staan kan niet, dan kunnen ze niet schuilen, water drinken of hooi eten. Wat wel zou kunnen is om voor Karma een apart stukje in de paddock af te zetten. Dat heb ik bv ook gedaan toen ze koliek had. Het nadeel is alleen dat onze weide zeer lang is (700 meter lang) en de paarden al snel een groot deel van de dag ver weg staan. Dus dan staat ze gewoon alleen.
    Draineren is een goed idee, daar ga ik mee aan de slag deze week. Naar dat spul wat je noemt ben ik wel benieuwd.
    Ze krijgt trouwens voordroog, op beide stallingen. Dat veranderen lukt me denk ik niet.
    Een stuk afzetten in de paddock en dan overdag op het gras met de rest (met graasmasker, maar die heeft ze nu al 80% van de tijd op) zou ik eens kunnen proberen. Al vraag ik me af of dat praktisch gaat lukken, maar het zou een middenweg kunnen zijn.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •