Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: rij richting bij vervoer

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    rij richting bij vervoer

    Ik ben langzaam aan het uitkijken naar een tweedehands vrachtwagentje om de paarden te kunnen vervoeren.
    Mijn voorkeur gaat uit naar een b rijbewijs model.
    Veel van die modellen hebben een zijlader en de paarden reizen dan achteruit. Is dat wel aangenaam reizen?

    Ik dacht dat paarden graag diagonaal reisden, dat is niet zovaak bij kleine vrachtwagentjes.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: rij richting bij vervoer

    Ik heb met Noah de ervaring dat ze het achteruit reizen prettig vind. Ze kon in de vrachtwagen ook naar buiten kijken door het raampje achter. Twarres verbouwd de boel dus ik weet niet wat hij fijn vind, maar in de trailet doet hij er alles aan om om te draaien!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  3. #3
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: rij richting bij vervoer

    Mijn pony's heb ik veel los in de trailer vervoerd, ze stonden dan vaak achteruit, dus hun eigen keuze.
    Vooral van Reb kreeg ik het idee dat hij als hij tegen de rijrichting instaat beter zijn balans kan bewaren.
    Hij is nogal eens gevallen als hij vooruit moest reizen, hij heeft snel te veel ruimte in een trailer en staat dan met de rijrichting mee schijnbaar erg wankel.
    Always put the relationship first!

  4. #4
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: rij richting bij vervoer

    Dank jullie wel voor het delen van deze ervaringen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: rij richting bij vervoer

    Toen we Beyond als jaarling gingen ophalen, had hij zelfs nog nooit een halster omgehad. Vastzetten in de trailer behoorde dus ook niet tot de mogelijkheden, we hebben hem los in de trailer gezet. Thuis bleek dat hij achterstevoren stond, dus zoals uit de voorgaande antwoorden al blijkt geven paarden waarschijnlijk zelfs de voorkeur aan achteruit reizen .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: rij richting bij vervoer

    Update: Ondertussen is het vrachtwagentje er! Maar deze moeten we zelf volledig inrichten nog.


    Nu is mijn vraag: hoe breed en hoe lang moet de plaats per paard zijn??? Ik ga het vrachtwagentje opmeten zodra ik hem thuis heb.
    We zitten met twee systemen in ons hoofd:
    1. ofwel gaan ze a la trailer vooruit naast elkaar reizen. Daarbij zouden we verplaatsbare schotten maken (vrachtwagen is iets breder dan trailer)
    met als voordeel dat als ik dan 1 paard meeneem, die in het midden geplaatst kan worden. Voordeel: ik kan bij beide paarden als ze geladen staan. Nadeel: het is een ouder type wagen en de ingang is nogal hoog. Dus ze zouden achteruit van een schuine klep afmoeten gaan bij uitladen. Wico heeft al bewezen dat hij dat kan. (Ging op de vrachtwagen van een vriendin achteruit eruit tijdens laden tot hij genoeg vertrouwen had om te blijven staan, die is nog hoger en dus steiler als mijne).

    2. We zetten de schotten zo dat ze schuin staan. Denk dat paarden dat vaak aangenaam reizen vinden. Nadeel het achterste paard is niet bereikbaar zolang ze geladen zijn. Voordeel: ze kunnen dan waarschijnlijk draaien en vooruit uitladen.

    (Achteruit laten reizen is nu helaas geen optie omdat we er niet zelf een zijlader van kunnen maken. Laten ombouwen gaat enorm boven mijn budget uit)

    Ik wil ooit een groter paard aanschaffen. Dus een paard van 1,65m zou ik graag kunnen meenemen nog.
    Weten jullie hoe hoog, lang, breed de ruimte per paard bij jullie vervoer is? Dat zou enorm helpen voor ons om te zien wat mogelijk is.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Gilraen; 09-12-14 om 09:24.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •