Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    Een 'geurig onderwerp' en gekke vraag misschien; ik ben nl benieuwd of iemand van jullie wel eens drollen tellen van je paarden.

    Hoeveel mest jouw paard?

    Ik tel ze wel eens maar raak vaak de tel kwijt. Bij het opruimen gisteravond en vanochtend bijelkaar, dat is dan over 24 uur ruím 40 drollen (zo'n 45) van twee relatief kleine paarden (één 340, plus kleine 500 kil0)... Het zegt iets over wat ze naar binnen werken natuurlijk. Lisa is niet slank, maarja ook bijna 7 maanden drachtig, dat is zichtbaar.

    Ik vroeg me een beetje af wat 'normaal' is, uiteraard zal dat ook afhankelijk zijn van jaargetijde, wanneer ze hun kacheltje moeten opstoken e.d.

  2. #2

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    Ik tel ze nooit, maar ik weet met 7 paarden dat ik per dag zo'n 2,5 tot 3 kruiwagen op kan ruimen.
    (kleine groene kruiwagen)

  3. #3
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    De drollen (losse mestballen) tel ik nooit . Wel weet ik hoeveel hopen Brynn (geboren op 28 april 2013) poept per dag, dat zijn 4 tot 6 hopen. Waarbij ik wel variatie zie; 4 grote hopen of 6 kleinere zeg maar. Van de vier hier thuis (volwassen paarden, wegen gemiddeld 450 kg) hebben we dagelijks een grote groene kruiwagen (160 liter inhoud) vol. En dan denk ik dat er dagelijks ook zo'n 25-30 hopen geruimd worden. Overigens is het aantal hopen wel gerelateerd aan het soort voedsel wat ze krijgen, bij hooi hebben we het gemiddelde aantal te ruimen. Voeren we stro bij (zoals in de winter om de kachel te laten branden) dan hebben we wat meer hopen en bij vers gras wat minder. Logisch, want de mest bevat met name de ruwe celstof die niet verteerd wordt. Hoe minder water in het produkt wat gevoerd wordt, hoe meer ruwe celstof en dus hoe meer mest.

    Het jaargetijde zegt dus vrij weinig over de hoeveelheid mest, wel wat je voert .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    In de zomer heb ik nog geen volle kruiwagen van drie D-pony's.
    In de hooitijd past het net nog in een grote kruiwagen van 24 uur. Als er net wat verloop zit in tijd soms niet meer.
    Aantal hopen heb ik niet echt idee van, formaat daarvan wisselt ook wel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    Ook geen idee, mijne loopt in een groep van nu 12 pony's. Iedere eigenaar haalt 4 kruiwagens mest per week weg en daarmee blijft het wel schoon.

  6. #6
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    2,5 krui per dag van 4 (grote) 550-700 kg paarden als ze onbeperkt hooi krijgen. In de zomer met 12 uur weidegang per dag meestal 2 kruien.
    Bizar veel in ieder geval

  7. #7
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    Hier ook geen idee falcon poept wel meer dan de minis maar die eet ook meer, ik doe z,n 2,5 dag en dan heb ik ook een grote groene kruiwagen vol.
    Ik vind het ook totaal niet boeiend hoeveel te poepen, als ze maar poepen en hoe het eruit zie is wel iets waar ik op let.
    Een van de mini,s heb nog wel eens slappe hap namelijk.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  8. #8
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Hoeveel drollen produceren jullie geliefde paarden ?

    Mijn paardjes produceren een halve kruiwagen per dag met zijn tweeën.
    Er is geen beter leven dan een goei!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •