Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Aangeleerde spanning

  1. #1
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Aangeleerde spanning

    Dag allemaal,
    Ik liep vandaag ergens tegen aan met Twarres en was benieuwd of andere dit probleem kennen.
    Een jaar geleden kreeg ik nog les i de dressuur en had ik Twarres nog maar net. Hij was altijd heel voorwaarts en hij kon prachtig lopen. Het zag er alleen altijd heel gespanne uit en onwetend als ik toen nog was luisterde ik naar mijn instructrice en beloonde ik.
    Nu rijden we dan bitloos zo ook vandaag en dat lijkt hem vaak al veel meer rust te geven maar zodra ik mijn teugels ook maar een beetje oppak gaat hij van een ontspannen paard weer naar die opgepomte fries en daar wil ik zo graag vanaf. Zijn vorrige eigenaren kregen van dezelfde instructrice les en als hij gereden werd was hij dus gespannen. Maar hoe krijg ik die spanning er weeruit en word het dressuren een leuke ontspannen bezigheid. Als ik met nekrope rijd is hij heel relaxed en kan ik hem veel meer vragen. Dat is ook iets van de laatste week maar toch.
    Ik vroeg me af of meer mensen dit kennen misschien is het ook wel een frieze ding. Maar hoe los ik het op en maak van iets waar bij hij voor zijn spanningen werd beloond iets waarbij hij liever ontspant.
    Ik bedacht zelf dat ik hem het best meteen bij ontspannen momenten kan belonen maar die krijg ik zo weinig.
    Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of leuke tips hebben? Ik hoor ze graag!!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Aangeleerde spanning

    Moeilijk hoor, fijn dat je zelf in ieder geval het verband al legt. Ik denk oa idd wat je zelf al zegt belonen wanneer hij ontspant.

    Maakt het nog uit of je van tevoren lekker met hem hebt gewerkt aan de lange lijn zodat hij al los is in zijn lijf en ontspannen is, of hoe is het bv als je buiten met hem rijdt en met contact op de teugel gaat rijden.
    Ik weet niet wat de beste oplossing is gewoon een hele tijd met weinig teugelcontact gaan rijden maar wel met de teugels eraan, en dan pas na een paar maanden weer eens gaan vragen of het juist leren dat teugelcontact niet iets is om gespannen van te worden door iedere keer rustig de teugels aan te nemen en direct na te geven en misschien ook stoppen met rijden als hij ontspant, je eigen houding lijkt mij hierbij ook heel belangrijk dus niet gefrustreerd raken als hij niet ontspant maar rustig en neutraal wachten totdat hij ontspant, en kijken bij welke oefeningen hij ontspant. Ik zou ook in stilstand beginnen met aannemen van de teugel en weer loslaten.

    Succes,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Aangeleerde spanning

    Linda Parelli's game of contact zou een mooi begin zijn bij jullie
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Aangeleerde spanning

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Linda Parelli's game of contact zou een mooi begin zijn bij jullie
    Ik zie de game of contact eigenlijk meer als techniek voor paarden die geen contact maken (achter het bit kruipen). Denk je niet dat die fluid rein nog meer spanning geeft bij het paard? Dan ga ik er vanuit dat je deze bedoelde als ingang bij de GoC.

    Wat is voor jou het verschil tussen wel of geen contact, Floor?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Aangeleerde spanning

    Contact met Twarres krijgen is vrij lastig. Hij ziet namelijk altijd ergens iets anders. Heb ik wel contact hoor ik hem rustig smakken of kauwen en heeft hij zijn oortjes op mij gericht. Dat is met het bit lastig maar bitloos dus ook. Zolang ik de teugels los heb is hij rustig en is zijn hoofdje ook lekker laag. Maar maak ik zeg maar mijn teugels op maat word hij heel gespannen, en is het contact ver te zoeken. Hij loopt wel maar in een houding die hij kent haal je hem daar uit door te spelen met teugels langer en korter maken gooit hij zijn hoofd om hoog en probeerd hij steeds een andere kant op te gaan. Hij wilt leunen op jou en niet op zijn eigen benen.
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Aangeleerde spanning

    Janneke doet hele goede suggesties denk ik. Laat het een tijd rusten en richt je eerst vooral op rijden met ontspanning en losse teugel of neckrope. En dan vandaar uit licht de teugel oppakken en direct belonen met loslaten als hij ontspant.
    dit verkeerde patroon heeft hij in jaren opgebouwd dus het zal mogelijk de nodige rijd kosten om het op te lossen.

    Heb je wel eens op de grond gewerkt met teugelcontact? Kent hij dat en reageert hij dan hetzelfde?
    Als hij dat niet kent zou je eens voorzichtig terwijl je naast hem staat kunnen beginnen met wat contact nemen op de teugel en weer loslaten zodra hij ontspant. Eerst in stilstand en dan in stap. Kan met je gewonen teugels of je kunt zelfs gaan lange teugelen waarbij je in zone 3 of 4 loopt.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: Aangeleerde spanning

    Ik zou bij het begin beginnen en alles langslopen. De kans dat er een foutje in de basis zit is erg groot, meestal helpt het om alles even langs te lopen en op te lossen wat je tegenkomt voordat je verder gaat.

    Als eerste zou ik naar het lijf kijken, kan mijn paard wel doen wat ik van hem vraag zonder daar ongemak bij te ervaren? Zijn zijn tanden goed, is hij stijf in zijn lijf waardoor wat ik vraag lichamelijk onnodig moeilijk is?
    Dan zou ik kijken naar hoe reageert het paard op het hoofdstel voornamelijk in dit geval, maar ook naar het zadel e.d.. Kan ik het hoofd van mijn paard laag vragen en rustig het hoofdstel aandoen en het bit indoen? Blijft mijn paard ontspannen, is mijn techniek goed, tik ik niet tegen tanden, mangel ik geen oren e.d.? Zelfde met het zadel, wil het paard het zadel aanraken met de neus, zie ik spanning(hoe klein dan ook) bij het opleggen van het dekje en zadel e.d.? Loopt het paard mooi ontspannen als hij zijn tuigage draagt tijdens grondwerk, heb je een goede connectie?

    Dan bij het rijden ook alles nalopen. Kan mijn paard stilstaan als ik opstap en gewoon 5 minuten blijven staan met mij erop? Kan mijn paard zijn nek inbuigen naar mijn voet als ik daar licht om vraag? Kan ik achteruit, kan ik de achterhand bewegen, kan ik de voorhand bewegen, dat alles weer op een lichte vraag(fase 1/2). Blijft mijn paard bij alles ontspannen? Dan freestyle alles nalopen, gaat alles licht, met een goede connectie, kan mijn paard zijwaarts, reageert hij goed op mijn focus en lichaam? Zijn er spanningen, verlies ik de connectie, wat is de timeline van het paard, zijn er respect probleempjes, zijn er vertrouwens probleempjes, zijn er probleempjes in het lichaam of is hij lekker soepel en fit?

    Als dat allemaal echt goed zit zou ik pas bezig gaan met het contact, maar daarover zijn al erg goede tips geschreven.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  8. #8
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Aangeleerde spanning

    Allemaal hele fijne tips! Ik ga er mee vogelen en laat het oppakken voorlopig even zitten.
    @senate: op de grond kunnen we beter werken en is er minder spanning. Dubbele lijnen zou voor hem misschien ook een optie zijn.
    @Bowen: dat zijn hele bruikbare ideeën. Hij vind het zadelen prima. Al is hij wel veel rustiger als we eerst even spelen. Dat heb ik wel gemerkt de laatste tijd ik kan eigenlijk pas rustig rijden als we op de grond even contact hebben gehad!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Aangeleerde spanning

    Oefenen met gewoon het boogje uit de teugels halen en dan weer teugels geven vind ik een heel fijne oefening (karen rohlf). Je eigen ideen zijn daarbij heel belangrijk: als je het ziet als teugels opnemen of contact nemen dan wek je vaak al spanning op. Connectie maken of handen vasthouden is een beter idee om in jouw hoofd te hebben. Dit kan je in stilstand al beginnen oefenen. Eigenlijk wil je kunnen rondrijden met lange teugels of in contact zonder dat er iets aan het paard verandert (gewoon precies dezelfde houding als freestyle zonder iets te vragen).

    En heel duidelijk onderscheid maken wanneer je iets wil vragen en wanneer niet. Zo kan je totaal relax staan alleen is er toevallig geen boogje in de teugels.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Aangeleerde spanning

    Bedankt voor de tip inmiddels gaan we al weer een stuk beter !! Het is soms verassend hoe snel dat kan gaan XD
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  11. #11
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Aangeleerde spanning

    Mijn paard veranderde ook veel bij het korter maken van de teugels. Ik ging dan in een steady tempo de bak rond. Zo nu en dan de teugels wat korter / langer maken. Net zo lang tot dat ze niet meer in de stress schoot. Wel zorgen dat jezelf ook precies hetzelfde blijft doen. Soms moest ik de teugels per cm korter maken om het doel te bereiken.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  12. #12
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Aangeleerde spanning

    Bedankt voor de tip Yulia ga het is proberen!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •