Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Hoi allen,

    eerder had ik al eens een kras op Lisa's achterbeen- en hoef gesignaleerd, het leek nogal oppervlakkig, ze heeft er geen hinder van (althans dat is niet aan haar op te merken) dus ik heb het in gaten gehouden maar ook niet al te veel aandacht aan besteed. Het wondje leek ook te herstellen tot een paar dagen terug het weer open was en vanochtend zag ik dat de hoefrand onder het wondje meedoet, en dat er daarbij een zacht plekje in de hoef er rechts (voor de kijker) naast is onstaan.

    https://www.dropbox.com/sc/zvq5x6c6x...O7uhpjVX8Z7B6a

    Ik heb het net gewassen met betadine, foto's naar de DA en bekapper (stóm ik heb toen hij hier pas was geen aandacht voor die kras/barst in de hoef gevraagd, vergeten op dat moment...) gestuurd.

    Enig idee wat het is? Hebben jullie zoiets eerder gezien? moet ik me zorgen maken?

  2. #2
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Hm, zorgen maken doe je waarschijnlijk toch al? ( zou ik tenminste wel doen) Ik denk dat het heel goed is dat je het al doorgestuurd hebt naar DA en hoefsmid. Ik heb nooit zoiets gezien. Ik dacht misschien aan een doorgebroken hoefzweer, maar dan zou ze toch ws ook kreupel geweest zijn? En bovendien waarom dan zo'n tweede plekje?
    Of een wondje van buitenaf wat toch wat is gaan ontsteken? Was het pusserig/vies voor het schoonmaken?

    Ik hoop dat één van je hulpverleners je gauw gerust kan stellen! Sterkte voor jou en beterschap voor Lisa
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Het lijkt me inderdaad goed om hoefsmid en dierenarts mee te laten kijken. Misschien is er wat rommel binnen gekomen toen ze die kras opliep en komt dat nu weer naar buiten? Ik wil je niet ongerust maken, maar zoals Cora zegt, dat ben je misschien toch al, maar met een wondje in dat gebied moet je wel voorzichtig zijn, het zit namelijk precies daar waar de hoef gevormd wordt en littekenweefsel kan gevolgen hebben voor de hoefvorming. Moon heeft als gevolg van een wondje op de kroonrand op 1 jarige leeftijd een permanent spleetje in één achterhoef. Bij goed bekappen geen enkel probleem maar ik heb een tijdje bekappers gehad die daar minder goed mee om konden gaan met dramatische gevolgen.(In ITP vind je er een heel fototopic van).
    Waar ik maar mee wil zeggen, dat een goede verzorging van dit soort wondjes extra belangrijk is gezien de plek. Ik zou er zelf inderdaad ook een da en hoefsmid/bekapper naar willen laten kijken.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Idd een beetje zorgen maken doe ik natuurlijk toch al, want dacht direct aan wat je schrijft Senta, het zit in het gebied waar de hoef gevormd wordt. Ik heb je verhaal (eerder al) gelezen trouwens.

    de foto is van voor het schoonmaken. Het was/is niet pussig vies, ook niet echt warmer (niet uitgesproken iig)

    Dit is het antwoord van de bekapper:

    "op het eerste oog zou dit een hoefzweer kunnen zijn die net boven de kroonrand openbreekt, hier is verder niet veel aan te doen. Goed schoonmaken en ontsmetten nu het nog een 'open wond' is en dan zal het (mits het idd een zweer is) in de loop van de tijd in een soort speelt langs de hoef naar beneden groeien.
    Opvallend is wel dat erboven ook wat plekjes zitten, dit laat dan eerder vermoeden dat het een wond door etxterne invloeden is, het zou bijvoorbeeld kunnen dat zij tijdens het liggen en iopstaan hier teveel op leunt/over de grond schaapt. Dit heeft er dan mee te maken dat ze op het harde zouden gaan liggen.

    Een echt concreet antwoord heb ik dus helaas niet voor jou. Regelmatig ontsmetten en schoonhouden is voor nu belangrijk en goed kijken dat er geen ontsteking ontstaat, want anders heb je kans dat het naar binnen in de hoef slaat. Het wondje moet dus niet etterig, opgezwollen en warm worden. Als je het niet vertrouwt toch even een DA bellen, maar meestal kunnen paarden met zulke kleine wondjes prima zelf omgaan."

    Ik wacht het antwoord van de DA nog af.

  5. #5
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Ik ben wel benieuwd naar het verloop hiervan. Heb je nog wat gehoord van de dierenarts/bekapper?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Hoi angela, ik zal morgen of donderdag nog foto's maken om te laten zien. Het ziet er rustig en bijna dicht uit. Gelukkig...De bekapper is geweest en heeft meegekeken. Wat mijn buurman (die ook ooit den bekapopleiding deed) dacht en wat ik ook vermoedde is dat het een plek is waar een eerdere wond heeft gezeten. Dat is te zien aan de lijn die je over de hoef op die plek naar beneden ziet lopen. De beschadiging vh been erboven is dat ook. Dat blijft een zwakke plek en gaat sneller kapot bij bv schrapen over de grond bij het opstaan. De verdikkingen (korsten nu) zijn ws plekken waar gehecht is. Ik wist dat Lisa op eenjarige leeftijd een fikse achterbeenwond heeft gehad wat gehecht moest worden, wist niet waar en heb me nooit gerealiseerd dat dat deze consequenties kon hebben. Al met al blijft dit een zwakke plek waarbij ik dus goed op moet blijven letten. Haar hoeven zijn verder erg goed.

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: meekijken naar wondje kroonrand en hoef

    Hoi Angela en andere geinteresseerden,
    linkje naar hoe het wondje er nu uitziet. Het ziet en voelt heel rustig en droog. Er zit wat opgedroogde klei op, dat laat ik zitten, wil er niet te veel aan pulken want denk dat dat een genezing juist in de weg staat, heb het enkel iets afgeborsteld. De korsten op het been zijn deels weg aan het gaan.
    https://www.dropbox.com/sc/p2rtza84x...J3DAJIqtqzuEra

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •