Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Waar is jou paard op z'n best?

  1. #1
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Waar is jou paard op z'n best?

    Dag allemaal,

    Ik vroeg me af of jullie je paard ook zien veranderen op een nieuwe plek. Ik heb met Twarres op 3 plekken gestaan. Op 2 plekken stond hij s' avonds binnen en overdag buiten. Als ik hem pakte wilde hij altijd elk blaadje eten dat hij tegen kwam. Nu heb ik hem sinds 2 weken 24/7 buiten staan en hij is een blijer paard dat graag bij me is. Als ik kom vind hij mij intersanter dan het gras of voer wat ik bij me heb. Zo ken ik hem helemaal niet. Ik ben ook mijn doen en laten rondom hem aan het aanpassen wat er ook mee te maken heeft... Maar toch is het zo'n grote verandering! Andere hier ook ervaring mee! Welk huis bracht het beste in jou paard naar boven? Ben benieuwd ^^
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Mijn paard is nu op Duindigt helemaal op zijn plek lijkt het. Het is er rustig, er is veel ruimte, er is veel afwisseling op het terrein en dat lijkt hem goed te bekomen, hij straalt veel meer rust uit dan op zijn vorige stallen .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Mijn paard heeft zo lang ik haar ken altijd 24/7 buiten op de wei gestaan. Dat maakte dus niet zo veel verschil op de verschillende plaatsen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als een paard dit eerst niet kon en daarna wel dat je een verschil merkt, en dat je paard daar gelukkiger van wordt!
    Iets waar ik wel verschil in merk zijn de weidegenoten. Het is erg opvallend hoe ze zich beter lijkt te voelen met 1 ander paard of in een heel klein groepje dan in een wat grotere kudde. Ik kan dat niet zo goed plaatsen aangezien paarden toch kuddedieren zijn, maar goed, elk paard is anders he.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Marie dat herken ik heel erg, Whoopie doet het eigenlijk het best in een meer overzichtelijke situatie, dus met 1 paard erbij of evt met z,n vieren maar met z,n tweetjes vind ze eigenlijk prima. Dat geeft haar rust merk ik. Ze vind het wel heerlijk om veel buiten te staan en een inloopstal te hebben, toch past ze zich ook makkelijk aan als ze op stal moet mits ze niet alleen staat. (in de nacht). Verder vind ze het heerlijk als ze kan grazen ik merk dat meer beweging op die manier haar ook energieker en vrolijker maakt, alleen kan ze het gras weer niet altijd aan omdat de suikers problemen geven.
    Maar grote groepen zijn aan haar niet besteed heb ik gemerkt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Dat had mijn merrie ook hoor, die had helemaal niks met groepen. In een groot weiland ging het nog wel met een groep, maar in een paddock liep ze het liefst alleen. 's Nachts buiten wilde ze niet, en echt, we hebben het geprobeerd, maar ze bleef maar roepen en langs het hek lopen als het donker werd, óók in gezelschap, óók alleen, en óók als ze buiten haar eten kreeg. En ja, ze was als veulen opgegroeid in een gemengde kudde van zo'n 15 paarden, en bleef in de zomer dag en nacht buiten, maar zodra ze een winter 's nachts binnen had meegemaakt als jaarling, wilde ze nooit meer buiten blijven als het donker werd. Zo gek! Maar ik heb haar wens maar ingewilligd, daar was ze het gelukkigst mee.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Twarres ging in grote groepen andere paarden uit de weg! Hij hou ook van kleine groepjes .

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Mijn paardjes beide opgegroeid in grote kudde in natuurgebied, kiezen s nachts en op de momenten dat ze rust zoeken voor de schuilstal, ze voelen zich daar veilig. Ze zijn stukken blijer en relaxter nu ze 24/7 de keuze hebben tussen verblijven in/rond schuilstal of buiten zijn op het (nu 200 meter lange) looppad (dit wordt nog langer zo'n 400meter met een veldje met pruimenbomen als mogelijke hangplek). De eerste paar weken hield ik ze min of meer noodgedwongen op de 64m2 paddock met beperkte weidegang ( wat ze nu ook hebben). Het ritme van twee a drie keer per dag rond de twee uur op de wei bevalt goed, het past las ik laatst ook prima bij hun natuurlijk graasgedrag ( drie of meer langere graasperiodes per 24 uur. Welke tijdstippen ze zelf zouden kiezen hangt af van ' weer en wind'. Nu bepaal ik, maar toch ook samen met hen wanneer de graasperiodes zijn. Ze geven heel duidelijk aan wanneer ze dat willen ( zoals vandaag koele dag, duidelijk meer graasbehoefte dan op een warme droge dag). De bewegingsvrijheid, het hier en daar op zoek gaan naar iets te knabbelen doet ze zichtbaar heel erg goed! Daar wordt ik ook heel gelukkig van..

  8. #8
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Mijn paarden zijn heel blij met hun weide en schuilstal. Ze staan als het warm is, veel insecten gezellig samen binnen. Kiezen zelf momenten om buiten te staan.
    De paarden op mijn hippowerk mogen vaak 's nachts binnen. En daar zijn een paar paarden die liever niet buiten willen ook al hebben ze er een schuilstal. Ze verkiezen regelmatig de box.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  9. #9
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Waar is jou paard op z'n best?

    Cos stond eerst 24/7 buiten bij een pensionstal in een kudde van zo'n 12 paarden. Er werd daar in porties gevoerd en hij stond vrij onderaan in rang. Die hele winter heeft hij een deken op gehad en hij viel flink af. Zat ook niet lekker in zijn energie. Daar heb ik hem toen weggehaald en bij iemand aan huis gezet.

    Aan huis stond hij met 3 waar hij de leider was. Hij had echt 24/7 de beschikking over hooi in slowfeedernetten. Winter veel op de paddock, hele zomer op gras en 's nachts op de paddock. Hier voelde Cos zich het best maar het werd voor mij wat veel qua werkzaamheden aan huis en ik miste een bak om te werken. Maar hier was hij zeker blij, kleinere kudde, meer eten . Geen deken nodig gehad!

    Nu staat hij in een kudde van +/- 30 paarden, 24/7 buiten met de keuze of hij op gras/verharding wil staan en ook 24/7 hooi en stro ter beschikking. Hij is hier wel happy maar ik merk ook dat hij zich in de kleinere kudde beter profileerde. Daarnaast staan ze de winter op de verharde paddock en dat vind ik te 'rumoerig' met zoveel paarden. Ook krijgt hij weer een deken bij aanhoudende regen i.c.m. wind.

    Volgend voorjaar komt hij aan huis, met 2 of 3 vriendjes erbij denk ik. (sowieso niet alleen). Daar kan ik fijn alles maken zoals ik het wil. Verheug ik me wel enorm op!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •