Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Weidonderhoud/grasmat

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Weidonderhoud/grasmat

    Hoi allen,
    Ik zag dat er eerder door Janneke een topic is geopend over dit onderwerp (onderhoud), en wil het graag nog een keer aankaarten.

    We hebben hier kleigrond, wanneer het droog/zonnig winderig weer is, is de grond (snel) droog en (kei)hard, wanneer er maar iets regen valt is de toplaag meteen heel glibberig. Wanneer beide dames een speelkwartiertje houden in de wei staat de wei meteen vol slipsporen. Daarnaast zijn er nogal wat molshopen (op zichzelf een goed teken dacht ik).

    De door de paardenhoeven losgestuwde grasmatjes schop ik weer zo’n beetje op hun plek, de molshopen trap ik plat. Mijn bovenste beste buurman heeft het over ‘je grasmat gaat eraan’ waardoor er meer kans is voor onkruiden.
    Nu vraag ik me af hoe ‘erg’ het is dat de grasmat kapot gaat, hoe snel herstelt zich dat is jullie ervaring (al kan ik me voorstellen dat veel dingen een rol spelen zoals het weer, belasting etc) en wat jullie doen aan kapotgetrapte grond en molshopen.

    En Marja, heb je misschien nog tips van de biodynamische boer?

    lees jullie reacties graag !

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Ja ik heb wel tips gehad van de bioboer (nog niet van de biodynamische boer...), maar die gingen over mijn specifieke wei en mijn situatie is heel anders dan de jouwe: ik zit op zure, arme en superdroge zandgrond.
    Ik heb dus niet zo het probleem dat ze de grasmat kapot lopen. Er staan hier amper plassen als het nat is dus zelfs als ze eens flink rondrennen, beschadigt er nog relatief weinig.

    Had jij nou een Paddock Paradijs (of wilde je er eentje)? Of hoe is je situatie ook alweer precies?

  3. #3
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Hier ook kleigrond, en bij regen zelfde 'zeephelling-effect' . Hier komen ze 's winters niet in de wei, behalve bij vorst. De grond is dan te nat waardoor alles zwart getrapt wordt en het in het voorjaar lang duurt voordat overal weer gras staat. Zomers staan ze er wel op bij nattigheid, zolang het water weg kan.

    Alle tijd dat het te nat is, staan ze in de bak en op het paddockpad. Dat pad is gewoon op de klei, dus helemaal zwart met wat grasjes langs de kant. Sommige plekken/stukken zijn een grote blubberbende in de winter, andere delen blijven redelijk droog en daar zijn de favoriete hangplekken. Zomers is het keihard. Het is in de winter bepaald geen fraai gezicht, maar ik hoop in de toekomst een smalle verharde strook op het pad te maken.

    in het voorjaar gaan we met de weidesleep over het land en dan zijn de ergste hobbels en bobbels van de rennen er weer uit. Losse pollen trap ik ook weer vast. Verder dus vooral preventief om de goede stukken netjes te houden.

    - - - Updated - - -

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Marja: ik heb nog geen pp, de reden was dat ik eerst wilde kijken/ ervaren o.a. hoe de grond hier is. Nu heb ik een 25m2 paddockje met schuilstal en weide in 4 gedeeld van ieder +/- 700 ŕ 800 m2. Er loopt een tracktorpad langs de weides, van dit tracktorpad is het plan dit of volgend jaar (vanuit de paddock) een looppad te maken met poorten naar de wei, liefst verhard.

    @prebalia, dank voor je reactie. Op welk manier wil je het pad gaan verharden?

  5. #5

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Wij hebben waar ik nu sta ook klei grond, met 2 dagen regen kun je bij ons de lies laarzen aan.
    De bestrating is nu groter geworden erg aangenaam, met echt veel regen willen ze bij ons liever niet erdoor.

    Maar gekke is als het 2 of 3 dagen droog is. Dan is het een complete zahara.
    Wij hebben wel een PP om de wei een beetje te behouden. Want anders lopen ze echt alles kapot.
    Ons pad is echt pik en pik zwart & er valt 0,0 te snaaien.
    Achteraan op het pad lijkt het dan ineens weer stukje droger. Hier slapen de paarden vaak s nachts.

    Plan wat er nu ligt volgens de eigenaren is vooraan een soort mega paddock te maken(60 x 60), en drainage te leggen van de rechts naar de linker sloot. Zodat de paarden meer droge voeten hebben.
    Maar of dat werkt met kleigrond betwijfel ik. Ik vrees dat je dan de grond ook moet wisselen.

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Hoe houdt jouw paddock zich tschat? Wordt dat ook niet een enorme blubberzooi?

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Hier ook klei, ik zit net aan de verkeerde kant van de berg

    Drainage werkt niet in de klei. Kijk maar als je erin graaft als het nat is: 10cm onder het oppervlak is het vaak droog, terwijl bovenop plassen staan.

    Mijn paarden stonden de eerste winter enkel op het pad, met een groot 'terras' en op een deel van het pad is grond met puin gestort, dat bleef redelijk begaanbaar. De rest was dikke modderbende, dat is helaas zo in de klei.
    Afgelopen winter hebben ze 1 stuk weiland gekregen dat ze van mij kapot mochten lopen. Ongeveer 0,3ha. Ondanks 5 paarden erop is dat redelijk goed door de winter gekomen. Niet helemaal zwart en vrij snel weer gras erop. Geen top-grasmat (veel zuring erbij door de open plekken) maar goed genoeg om deze winter opnieuw als 'kapot-loop-wei' in te zetten.
    Dus ja, je grasmat gaat inderdaad stuk als paarden op de natte grond lopen, waardoor je meer onkruid krijgt.

    Tsja, hoe erg het is dat de grasmat stuk is, hangt ook af van de hoeveelheid land. Heb je ruim voldoende gras voor je paarden, dan maakt het niet zoveel uit wanneer er stukken zijn met zuring of ander onkruid dat ze niet eten. Zit je krap in je land, dan wil je er natuurlijk zuiniger op zijn.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Goh dat valt mij nog mee dat zo,n stuk er dan nog redelijk uitziet Evelien met 5 paarden. Ik zou mij voor kunnen stellen dat je een paddock aanlegt maar dan een gedeelte klei laat afgraven dan "schoon zand" erop misschien moet er dan ook nog wel wat puin onder, heb geen idee, denk dat "grondwerkers"in zo,n buurt dat wel weten. Ben dan altijd blij dat het hier zandgrond is als ik nu alweer zie hoeveel modder we alweer krijgen met al die regen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Ja, ik ben jaloers op iedereen met zandgrond... Heb vroeger altijd op zandbodem gestaan en dat was zóveel fijner... Het enige voordeel van klei is dat het gras er beter op groeit, verder helemaal niets.
    Het scheelt misschien dat ze 24/7 hooi te eten kregen op hun terras en daardoor de helft van de tijd daar stonden. Veel kilometers maken ze in elk geval niet in de winter.

    Als je een paddock aanlegt op een kleibodem, kun je die beter verhogen ipv afgraven. De buitenbak van de manege is zo'n afgegraven stuk zonder drainage of afloop en dit wordt na elke regenbui een drijfzandbak, omdat het water nergens heen kan.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Marja, de paddock van 25m2 hebben we grotendeels handmatig uitgegraven zo'n 15ŕ 20 cm diep (vriendlief, zijn pa, en ik) worteldoek gelegd,langwerpige betonnen kanten gelegd (materiaal wat hier op de 'boerderie' al aanwezig was) om een bak te creeeren en daarin en puin laten storten. (in een zin lijkt het zó gedaan. Het is natuurlijk nog niet zo lang in gebruik door de paarden (krap 6 wkn), het gaat goed, blijft goed droog, en hopelijk blijft dat zo in de winter.

    @calippo: Ik had ook het idee om de eerste (kleinste) wei grenzend aan de paddock winterwei te maken. Dus ben blij te horen dat ondanks het kapotlopen het redelijk in stand blijft. Trouwens een heel goede tip wat je zegt over drainage en verhogen, dat laatste zou ik met het pad moeten doen wanneer ik het verhard (of laat doen...).

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Ah oké, in je paddock heb je dus maatregelen genomen om de bodem begaanbaar te houden. (Jeming 25 m2 met de hand uitgraven, pfff!!!).

    Ik vraag me wel af of de wei wel goed (genoeg) blijft, als je elk jaar hetzelfde stuk kapot laat lopen. Zoals Eveline al opmerkte, groeit er nu wel wat meer onkruid in die wei. Ik kan me voorstellen dat dat elk jaar wel erger wordt...

    Ik heb overigens wel met jullie te doen hoor, met die klei! Bah zeg. Toen wij ons huis gingen kopen was het voor mij een absolute voorwaarde om op zandgrond te zitten. En dat is gelukkig ook gelukt! Maar goed niet iedereen heeft zoveel geluk natuurlijk...

  12. #12
    Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Locatie
    Chaam
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.169
    Dagboek Berichten
    11

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Hoi Thekla,

    Je hebt het bij mij gezien op de zware kleigrond.
    15 jaar lang heb ik prima op de kleigrond de paarden gehouden. 1 weiland waar ze dag en nacht in konden jaar rond. Dat wordt echt een baggerzooi in de winter, ik voerde ze volop bij, maar toch gingen ze elke dag weer door de baggerzooi. Zolang ze een paar momenten op de dag droog kunnen staan met hun hoeven (in schuilstal of in de bak), is het goed. Hoefsmid was altijd erg tevreden over de soepelheid en sterkte van de hoeven.
    wei wordt wel kaal en veel zuring en brandnetel (dat laatste vond ik dan weer wel fijn), maar dat namen we voor lief. In de zomer kregen ze dan strookbegrazing in de wei ernaast en soms op goeie winterdagen mochten ze ook op dat weiland.
    Mijn 'bak' was 20 x 20 meter met een laagje van 5cm zand bovenop de klei. Met het idee dat ik altijd nog wat met ze kan doen, zonder dat ze op het gras/klei uitglijden. Deze bak bleef altijd super. Op één of andere manier zat het zand strak/vast in de klei en zakten ze er veel minder in.
    In de ergste winters, qua nattigheid, maakte ik dan een pad van stevige, zware rubberen matten van de inloopstal naar de bak. Haha, zelfs die matten gleden in de klei weg of zakten dan toch in.
    Waarschijnlijk met herzaaien met gras in het voorjaar, kun je de kale plekken voorkomen....

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidonderhoud/grasmat

    Hoe ik nou bij 25 m2 kom snap ik trouwens niet, ahum, zegt iets over mn ruimtelijk inzicht . de paddock ik (gelukkig) veel groter 9x9 waarvan een deel stal (6x4). Buiten de stal bíjna alles met t handje uitgegraven, binnen alleen betegeld.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •