Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Oud paard wordt erg mager; tips?

  1. #1
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Oud paard wordt erg mager; tips?

    Onze oude Bon, 31 jaar, wordt sinds een aantal weken steeds magerder. Misschien dat jullie nog tips hebben?

    Even een kleine schets van zijn leven op dit moment:

    Bon en Glare (26) lopen sinds 2 jaar samen 24/7 op 3 hectare gras met schuilstal. Bon mist erg veel kiezen waardoor hij geen hooi, biks en kuil kan eten. Thuis ging hij daardoor hard achteruit maar op gras deed hij het prima, tot nu dan.
    Zijn mest is al jaren dun, waarschijnlijk door mindere werking van zijn darmen (zegt DA). Ook houdt hij soms wat vocht vast.
    Al met al best een zorgenbeestje met een lichaam dat toch wel wat versleten raakt, maar mentaal een opgewekt mannetje en loopt nog met heerlijk verend drafje door de wei.
    Mag duidelijk zijn dat hij in deze toestand de winter niet in kan en gaat.

    Hij heeft een maand geleden nog een equest pramox gehad en vorige week is de DA geweest om zijn gebit weer wat op te knappen.
    Nu krijgt hij dagelijks seniores priores bij om hopelijk wat aan te sterken voor de winter.

    Misschien hebben jullie nog aanvullingen die hem zouden kunnen helpen?

  2. #2

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Mijn 'oude' Arabier heeft wat kilo's erbij gekregen door het bijvoeren met Equifyt Herbs. Dat moet geweekt worden, dus makkelijk te eten. Met gezonde dikmakers en zonder melasse.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  3. #3

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Subli seniores priores is speciaal voor oudere paarden met slecht gebit. Kun je weken en als volledig voeder aan je paard geven.
    Zelf ben ik meer weg van Wiesencobs, deze zou je niet hoeven te weken, maar ik raad het wel aan ivm slokdarmverstoppingsgevaar. Er zijn verschillende types, maar allemaal komt het neer op geperst gras/hooi in een brokje.

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Droo heeft een tijd gehad dat hij erg mager was. Ik heb toen merriebrok gevoerd en dat heeft enorm geholpen (alsmede ook cranio behandelingen en kruiden bijvoeren ter ondersteuning als er wat naar boven kwam bij de cranio behandeling). Misschien als je de merriebrok weekt (zijn overigens van zichzelf al kleine brokjes) dat dat ook kan werken voor Bon?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Je kunt altijd wat olie bijvoeren, langzaam opvoeren mag geloof ik tot een kopje per dag. Lijkt mij lastig hoor vooral ook in de winter. En bietenpulp?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Misschien eens pavo speedibeet proberen, de pony van mijn nu vorige stalgenootje van 30 had het zelfde.
    Slecht gebit/ weinig tanden en kan alleen nog maar kort gras eten, hooi gaat ook al lastig en met speedibeet gaat het geloof ik nu goed.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  7. #7
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Onze twee TWH merries van 29 en 30 kunnen gelukkig nog gras eten. Hooi gaat ook al wat moeilijker. Ze staan 24 uur per dag op de wei met schuiilstal en krijgen iedere dag bietenpulp ( droog 1 voerschep) gemengd met equifit herbs ( droog driekwart voerschep). Dit laat ik weken in veel water. Voordat ik ga voeren doe ik er ook nog een waterkoker vol gekookt water bij, zodat ik het lauw kan voeren. Samen eten ze dan (handje bij handje gevoerd door mij, omdat we ook al eens slokdarm verstopping hebben meegemaakt en omdat ze samen staan met twee jong slokops, die proberen ook een graantje mee te pikken.) een zo'n emmer per dag. Een paar keer per week doe ik er ook een kopje lijnzaad bij vlak voordat ik het geef (dus niet mee weken). Dit bijvoeren deed ik eerst alleen in de wintermaanden. Maar nu ook in de zomer iedere dag. Bovendien hebben ze afgelopen winter voor het eerst ook een deken op gehad, zodat hun energie niet verloren gaat aan warm blijven.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  8. #8
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Allemaal bedankt voor het meedenken!
    heb nu bietenpulp en merriebrok besteld. Dat komt dan bij de Seniores Priores in de emmer zodat het een mooie brij wordt.
    Van de wiesencobs en equifyt herbs zijn nauwelijks gegevens vrijgegeven over de enrgiewaarden, dus vergelijken van die twee met de SP lukt niet. voorlopig blijft SP de hoofdmaaltijd.

    Deken hebben ze 's winters al op bij erg guur weer en regen. En bij extreem slecht weer slapen ze soms een nacht op de boerderij.

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Beetje te laat misschien, maar hier is een artikel met veel info over de mogelijkheden http://dier-en-natuur.infonu.nl/dier...e-paarden.html

  10. #10
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Oud paard wordt erg mager; tips?

    Moeilijk hoor dat ze zo mager wordt. Mijn recept is: Senior Priores + Speedybeet + muesli voor de lekkers + extra vitaminen.
    Ik hoop dat ze op tijd aankomt voor de winter
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •