Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    dag allemaal,

    Vanaf het begin dat mijn paardjes bij mij zijn (nu 3 weken) hebben ze kleine wondjes aan de voorzijde van de voorbenen op hun kootgewrichten, aan de onderrand ervan. Er komt een korst op maar de korstjes gaan geregeld open, ik denk dat ze ze open bijten vanwege jeuk. Typisch vind ik dat beide paardjes het hebben, dat het bij beide aan aan beide voorbenen zit op +/- dezelfde plek (al toen ze kwamen dus) en dat het bij beide niet goed heelt.

    Heeft iemand van jullie enig idee wat dit kan zijn? en wat er aan te doen?
    Uiteraard zal ik ook met DA overleggen. Aangezien het zondag is en dat nu niet kan vraag ik het ook graag aan jullie.

    Voor foto's een linkje (sorry, ik ben nog zo onhandig met foto's op mn computer zetten en uploaden)

    https://www.dropbox.com/sc/ka2wypazg...WdJ02EK7VR4-xa

    ik hoop op jullie reacties, dank alvast.

    Thekla

  2. #2

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Misschien beide gestoten onderweg ? Ze zijn gebracht toch ?
    Je kan altijd even mailen met de vorige eigenaar of ze dit al hadden ?

    En en zou het schoonmaken en ontsmetten als dit lukt.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Het ziet er inderdaad uit alsof ze ergens onder zijn gekomen (een schot in de vrachtwagen?). Zacht houden met levertraan-zinkzalf zal het genezen iets versnellen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Dit soort plekken heeft Olivia ook wel in periodes dat ze moeilijker kan opstaan. Ook bij Beebs zie ik ze soms. Meestal doe ik er niet aan, maar als het echt open/vies is spoel ik het af en dan doe ik er een zalfje op. (soort calendula voor paarden, weet zo de naam even niet)

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Dank voor jullie reacties. Ik lees dat op basis van jullie kennis en ervaring het iig niet een bepaalde aandoening is (zoals je bijv hebt met mok in de kootholte).
    Heb contact gehad met de vorige eigenaresse, zij heeft dit nog niet eerder gezien na vervoer in de trailer, en volgens haar hadden ze geen wondjes aan de benen. Ze heeft me geadviseerd de wei goed na te kijken, maar ik weet dat het niet daar vandaan komt, er is niets scherps, of iets wat uitsteekt o.i.d. Daarbij zal ze me nog een naam doorgeven van een spray die zij vaak bij dit soort wondjes gebruikt.
    Zag dat bij Lisa een wondje weer open (gebeten?) is. Balen. Ik ben ze aan het laten wennen aan water uit de slang (om te kunnen wassen/ontsmetten) dat is al erg spannend voor Lisa.
    wordt vervolgd...

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Misschien kan de DA een schraapseltje nemen en kijken of er spake is van mijt?

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Ik vind het wel wat rare wondjes , in die zin dat ze zo op de foto ook wel wat dieper lijken. Ontsmetten gaat ook prima met betadinescrub, beetje op een natte spons doen en over de wond wrijven en dan beetje naspoelen met een beker water. Ik vind groene leem altijd prettig om een wond af te dekken, blijft nml ook zitten in het natte gras, de wond moet dan niet ontstoken zijn want dan kan het gaan broeien onder de leem, maar het ziet er niet echt ontstoken uit of wel.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Vanochtend foto's gestuurd naar de DA, wacht het even af.
    Je hebt gelijk Janneke, ik hoef natuurlijk niet meteen met een tuinslang in de weer. Het ziet er niet ontstoken uit, geen pus oid, maar het voelt wel wat warm.

  9. #9
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    DA kon er niet zoveel van zeggen, mijt leek haar niet waarschijnlijk. Wondjes een keer gewassen met betadine shampoo, en nu na een paar dagen ziet het er beter uit en begint het te genezen.

  10. #10

    Re: wondjes voorzijde kootgewricht voorbenen

    Een merrie die ik lange tijd heb verzorgd, heeft dit soort wondjes ook een tijd gehad. Ik had zelf het vermoeden dat het kwam omdat ze moeite had met gaan liggen en opstaan. Ze gingen vanzelf weer weg toen ze sterker en soepeler werd.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •