Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

  1. #16
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    De vraag wat betreft risico van leverbotinfectie ligt bij de dierenarts. Mijn buurman vertelde me dat de leverbot hier niet voorkomt omdat we geen natte sloten rondom de weides hebben die nodig zijn voor de slakken om te kunnen leven. Alvast in vertrouwen dat dat klopt hebben we twee lijnen bijgezet op het deel van de weide dat al aardig kaal is gegeten door de paarden. Dus een dezer dagen komen de schapen (nadat ik van de dierarts iets heb vernomen en ik zekerheid heb dat de kans dat dingen probleemloos verlopen voor mijn paarden groot is).

  2. #17

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    Mijn paard staat in een wei waar ook schapen grazen. De boer heeft een schapennet rondom de wei waar stroom doorheen gaat. De schapen (en mijn paard) blijven hierdoor binnen.
    Ik ben wel erg benieuwd naar de informatie van de dierenarts, zou je die willen delen?

  3. #18
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    dit is wat de DA me schreef:

    "Schapen en paarden samen weide is juist een goed idee gezien worminfecties (ze eten elkaars wormen op). Wat leverbot betreft; dit komt weinig voor bij paarden. Indien wel aangetoond kan je ze behandelen met bv Fasinex. Leverbot bij paard is een lastige diagnose die iig mest- en bloedonderzoek vereist."


    Ik denk dat het scheelt wat betreft de leverbotinfectie bij paarden dat de schapen ná de paarden komen, en ze niet tegelijkertijd op eenzelfde perceel staan...(dit is een veronderstelling). Wanneer de schapen erop hebben gelopen zullen we het gras ook nog (als het droog genoeg is, nu duidelijk te nat) maaien. Ik begreep dat de larven die uit de wormeitjes komen naar de toppen van het gras 'wandelen' en het goed na een bepaalde tijd te maaien. Het precieze weet ik er nog niet van. De schapen lopen nog niet op het paardenperceel maar eten nu het tracktorpad kaal langs de wei. Kwam voor beide partijen (buur en mij) goed uit. Scheel mij maaiwerk, en scheelt hem hooi (wat hij bij moet voeren anders).

  4. #19
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    Je hoort het wel af en toe, zou er wel voorzichtig mee zijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #20
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    Wat ik vooral begrepen heb van leverbot is dat je geen langdurig natte plekken in je wei moet hebben. De tussengastherr van de leverbot is namelijk een waterslakje. Als je dat niet hebt is er erg weinig risico op een infectie.

    Verder klopt het dat larven van wormen naar de toppen van grassprieten kruipen maar of dat ook geldt voor de larven van de leverbot weet ik niet, daar ken ik de cyclus niet zo van. Het is wel de reden dat schapen zo effectief zijn om paardenwormen te bestrijden. De schapen krijgen die binnen met het gras maar de larven kunnen niets in een schapenlijf en sterven dus. Enige jaren terug had de universiteit van utrecht een hele goede site over wormbestrijding met paarden. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

    - - - Updated - - -

    http://www.parasietenwijzer.nl/

    Ik kan hem alleen niet openen vanaf mijn iPad want die heeft geen Flash, ik weet dus niet of het nog actueel is.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  6. #21
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

    Natte plekken hebben we niet gehad tot nu toe, ondanks de toch al heftige regenval. De link is nog actueel zie ik Senta, dank je wel.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •