Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Hooi niet lekker?

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Hooi niet lekker?

    Hallo allemaal,
    mijn paarden zijn gisterochtend vroeg uit Duitsland aangekomen. Omdat ze zo lang op de trailer (12 uur) hebben gestaan waren ze natuurlijk moe en erg stijf. We hebben ze daarom op de wei gelaten (ipv van wat ik aanvankelijk dacht eerst op de paddock (is niet heel groot, +/-25 m2) zodat ze hun benen konden strekken. Ze hebben de eerste 24 uur zo'n 6 à 7 uur (verspreid over de dag/nacht) in totaal op de wei gestaan en verder op de paddock met wilgetakken waar ze aan knagen en hooi in hooinetten. Hiervan hebben ze rond de twee kilo per paard gegeten, heel weinig dus lijkt me.
    Mijn buurman leek het gister al direct in de gaten te hebben; ze eten niet graag van het hooi. Ook nu zie ik ze sporadisch ervan knabbelen, en ik denk dat wanneer ik ze zo op de wei zet ze een aanval gaan doen op het gras.
    Toril heeft het hooi ook beoordeeld en vond de partij van vorig jaar wel 'fijn', meer geschikt voor schapen. Het nieuwere, van dit jaar, is inderdaad langstengeliger. Ze adviseerde me het hooi te mixen. Dat heb ik gedaan.
    Heeft iemand ervaring met paarden die bij verandering van hooi, het hooi niet lusten? wat doe je dan? uiteindelijk zullen ze het wel gaan eten als ze geen alternatief hebben, maar dat voelt niet helemaal goed. Vind je dat je een reden hebt om het hooi te wantrouwen als ze het niet eten? of wijt je het simpelweg aan 'smaak' waar ze aan moeten wennen?
    Ik kan aan nog weer een andere baal komen (van mijn buur) wat mooi langstengelig is. En kijken of ze dat wel of ook niet willen eten....
    Deze nieuwbakken paardeneigenaar is erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen !
    Laatst gewijzigd door tschat; 26-07-14 om 11:33.

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hooi niet lekker?

    Ja ik zie wel duidelijk verschil in voorkeur wat ik overigens niet altijd kan voorspellen, daarom koop ik vaak eerst even een pakje om te kijken of Whoopie het eet(als dat kan). Ik zie wel duidelijk verschil in voorkeur voor hooi wat nog niet zo oud is dat ruikt ook vaak nog lekker, terwijl ouder hooi wel eens wat muffig wil gaan ruiken vooral als het langer dan een jaar ligt. Hoe vind je zelf dat het ruikt? Ik heb momenteel ook overjarig hooi, sommige pakken zitten net tegen de grens "daar zit toch al een schimmelluchtje aan terwijl je echt geen schimmel ziet, ze eten het wel maar ik gooi het liever weg. Mijn ervaring trouwens is dat ze juist graag fijn hooi eten. Whoopie eet gewoon hooi waar schimmel in zit, dus ik kan op haar niet vertrouwen wat dat betreft. Vervelend hoor. Je zou kunnen kijken of je wat ander hooi kunt kopen, dan kun je dat ernaast aanbieden en dit meer als buikvulling aanbieden, mits het hooi wel ok is. Zo biedt ik bv ook stro aan als buikvulling, maar hun voorkeur gaat uit naar hooi.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Hooi niet lekker?

    Dank je wel Janneke (altijd zo fijn dat je reageert). Het oudere hooi ruikt wat zoeter, en op sommige plekjes misschien toch iets tegen muf, het nieuwe ruikt wat frisser. Toch lastig hoor om het goed te beoordelen...En paarden hebben natuurlijk zo'n goede neus..
    Ik ging net even kijken en zag dat een van de paardjes het was gelukt bij een baal te komen en zat daaraan te trekken ipv hooi uit de slowfeeder. De paarden kregen bij Toril het hooi meestal los op de grond (in de wei; dus gras, hooi, stro onbeperkt naar believen). Alleen bij huis had ze wat slowfeedernetten. Ik bedacht me net dat dat er ook misschien mee te maken heeft?

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Hooi niet lekker?

    Hier eten de paarden alles .
    Zolang het niet schimmelig is of ruikt, voer ik het ook. Ik probeer altijd droge en grove voordroog te kopen, maar af en toe zit er een wat mindere baal tussen.
    Misschien moeten ze idd wennen aan de slowfeeder en aan het hooi zelf, maar als ze echt honger krijgen, zullen ze het heus wel gaan eten. Misschien is het ook gewoon een beetje stress dat ze nog niet willen eten wat ze niet goed kennen.
    Het komt vast wel goed, op de wei kunnen ze ook een hoop naar binnen werken. Dus verhongeren zullen ze niet.

  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Hooi niet lekker?

    Ik weet er allemaal niet zo veel van maar merk wel dat mijn haflinger ook heel sterke voorkeuren heeft qua hooi. Sommige soorten laat ze gewoon links liggen en anderen eet ze nog best wel graag. Da's altijd een beetje zoeken want ik vind het ook best lastig te voorspellen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Hooi niet lekker?

    Hier ook een paard met een sterke voorkeur. Oud hooi moet hij niet, stoffig hooi eet hij niet, hij is heel kieskeurig. Dat was mijn merrie vroeger ook. Ze hebben liever honger dan dat ze "vies" hooi eten. Gelukkig heb ik altijd op stallen gestaan waar het hooi meestal dik in orde was, maar een mindere partij werd direct "afgekeurd" terwijl de andere paarden op stal het dan meestal wel gewoon aten. Ik mocht het gelukkig altijd omruilen van mijn stalhouder. Uit hooinetten heb ik nooit gevoerd overigens, altijd los op de grond.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Hooi niet lekker?

    En als je het hooi nu even een paar dagen los vanaf de grond voert? Dan kunnen ze aan de nieuwe smaak wennen, zonder gelijk ook moeite te moeten doen met zo'n slowfeeder die ze niet kennen.

    Als het hooi verder wel van goede kwaliteit is, zou ik me niet direct zorgen maken.
    Zo'n verhuizing heeft een enorme impact op een paard; het duurt wel 9 maanden tot soms een jaar voor een paard echt gewend is op zijn nieuwe plek!
    Als ze dan eten krijgen dat anders smaakt, misschien wat minder lekker is, en ze moeten er ook nog moeite voor doen, dan heeft het wellicht gewoon even tijd nodig voor ze die moeite willen gaan doen.

    Mijn paarden hebben ook duidelijke voorkeuren voor hooi, maar als ze niks anders krijgen, dan eten ze toch dat hooi wat ze minder lekker vinden, wel op... Uiteraard blijf ik zulk hooi alleen voeren als er op zich niks mis mee is (niet beschimmeld e.d.).

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Hooi niet lekker?

    Dank voor jullie reacties hoor, inmiddels eten de paarden prima van het hooi van dit jaar uit de netten. Het hooi van vorig jaar wat een stuk fijner van structuur is en volgens Toril meer schapenhooi, kan ik bij de hooiboer ruilen voor balen van dit jaar. Het baaltje van de buurman dat er nog veel beter uitzag en rook vonden ze veruit het lekkerst, dat heb ik gemixt met het hooi van dit jaar. De volgende partij hoop ik bij deze hooiboer (ook uit dit dorp, en ook uit de uiterwaard afkomstig) te kunnen kopen.

    We hebben inmiddels een aardig ritme van 3 à 4 uurtjes wei en zo'n 4 à 5 kilo hooi p.p. verspreid over de dag en nacht. Kijken hoe ze het op dit ritme gaan doen.

    Wat leuk is dat onze buurman de weide (ze staan nu op het voorste 1/3 deel) wil naweiden met zijn schapen zodat alles goed afgegeten wordt, de onkruiden die de paarden niet eten worden opgegeten etc. Deze week gaan we wat aanpassingen maken aan het hek zodat het schaapproof wordt.
    Laatst gewijzigd door tschat; 02-08-14 om 08:29.

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Hooi niet lekker?

    Fijn dat ze nu goed eten!
    Schaapjes om na te weiden, dat is ook fijn. Goed voor je wei!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •