Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Ik ben even benieuwd hebben hier mensen ervaring met paarden met insulineresistentie en de behandeling ervan. De basis is voor mij sober voeren zowel mbt ruwvoer als met evt brok.

    Heeft er iemand ervaring met magnesium, gluco balance, extra vit, omega 3 vetzuren, Chroom Vanadium, dit zijn een aantal dingen die ik ben tegen gekomen.

    Voor Whoopie wil ik toch wat anders gaan uitproberen, gluco balance doet voor haar weinig(met doormeten met lecherantenne ook niet positief), ik zit te denken om toch eens een kuurtje magnesium te gaan doen, vooral om te kijken of haar stijfheid dan beter word.

    Ben benieuwd naar evt ervaringen, bedankt alvast,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Gluco Balance, werkt in mijn ogen erg goed. De manenkam die van mijn merrie opzwelt bij te veel suikers. Graaskorf op, heel beperkt op het gras en geen muesli en wel gluco balance op gedroogd gras (agrobs) als 'krachtvoer' en gewoon hooi.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Mijn merrie (3/4 IJslander) staat niet meer op de wei, en we hebben ervoor gezorgd dat ze flik is afgevallen.
    In eerste instantie vanwege haar eczeem die vorig jaar verergerd was, maar inmiddels verdenk ik haar ook van IR.
    De eczeem is nu verminderd tot een bepaald "basisniveau".
    De vetophopingen bleven eerst, maar door echt strenger te voeren; hooi en stro, is ze die nu ook zo goed als kwijt.
    Ik heb een tijdje metazoa geprobeerd, maar zag geen verschil in vergelijking met subli-zonder. Dat voer ik nu weer, alhoewel granen ook weer niet goed lijken te zijn.
    Nu echter vind ik dat ze te mager wordt, ondanks dat ze meer hooi krijgt dan een tijdje geleden. Vroeger werd ze makkelijk dik, nu minder makkelijk.
    Verder is ze altijd al moeilijk voorwaarts/te motiveren onder het zadel en aan de leadrope, en is haar achterhand nog steeds niet sterk. Niet dat ze heel veel werkt, maar ik zou toch wel graag verbetering willen zien inmiddels.
    Met supplementen heb ik nog niet veel geprobeerd, ook omdat een stalgenoot van me geen resultaat zag van magnesium.

    Wat ik nog wil proberen is een bloedonderzoek op evt tekorten, en voor de zekerheid een ostheopaat.

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Mijn pony is niet IR getest met bloedonderzoek. Mogelijk kwam dit omdat ik al sober voerde. Ze had er wel veel klachten van.
    Magnesium voeren ben ik voorstander van. Had ze ook tekort van.
    Glucobalance zag ik geen resultaat van.
    Verder voerde ik sinds een aantal jaar compleet supplement (Marstall Force) en dat deed haar zichtbaar wel goed. Ik geef wel minder dan aanbevolen. Vaak maar 20 gram ofzo.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Anna staat sinds de diagnose niet meer op gras, maar in een zand/steen paddock. Met wandelen krijgt ze soms wel een paar hapjes gras trouwens. Ze krijgt dagelijks een halve dosis gluco-balance en dat gaat heel goed. Ze krijgt verder geen brok oid bij, maar omdat we nu wat fanatieker aan het mennen zijn ben ik daar wel naar aan het kijken.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Fijn dat het met Anna zo goed gaat. Ik geef Whoopie ook een mineralen/vit korrel ben net overgestapt naar een ander merk en dat bevat ook wat magnesium. Ik ga morgen denk ik ook maar eens een pot magnesiumchelaat halen en dan maar eens kijken of het iets doet, ook heb ik haar nu wat hoger in de drainage even gezet omdat ik toch het idee heb dat ze "verzuurd is".
    Ik vind het zo vreemd dat het met name het laatste jaar erger geworden is, terwijl de voeding juist wel beter aansluit in die zin mooi sober, grof hooi/wat stro en hoogstens een uurtje op het gras met graaskorf per dag.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Heb wel het een en ander geprobeerd, maar uiteindelijk staat ze nu op alleen op hooi en regelmatig(paar keer per week) wat simpele vitaminebrokken van pavo(), wat lijnzaad en booster-kruiden en dat lijkt perfect te gaan.
    Magnesiumpoeder vond ze goor, daar moest zoveel (gewelde) brok bij dat ze er weer dikker van werd. Speciale brokken maakte geen enkele verandering of maakte het erger.

    Gewoon geen gras, een sober, maar met voldoende maagvulling, ruwvoerdieet aangevuld met wat vitamine en afwisseling in voedingsmiddelen door de gedroogde kruiden lijken het beste te werken. Gewoon heel simpel dus eigenlijk. Denk dat het zeer regelmatige eten, maar heel sober het meeste doet naast het niet op gras staan(wat de belangrijkste factor is), dat zorgt dat er niet teveel pieken en dalen zijn, dat het allemaal wat gelijkmatiger is op het gebied van de suikerspiegel.
    Ik probeer het maar een beetje te benaderen zoals suikerziekte, probeer die spiegel zo gelijkmatig te houden en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Wick staat al jaren op IR - dieet, zonder officiële diagnose. Heb haar altijd op magnesiumcitraat van de groene os en drainagecompositum (ook groene os) gehad, in totaal bijna drie jaar en toen afgebouwd. Nu ondersteun ik met de middelen als we gewichtstoename zien. Daarnaast tijd hooi, alleen op het gras met masker en .sober voeren.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Bedankt voor jullie reactie's, Bowen ik denk dat dat idd belangrijk is dat je zorgt dat die bloedspiegel redelijk gelijkmatig blijft door gelijkmatig voeding aan te bieden, maar dat is best een probleem bij een paard wat snel te dik word en wanneer je maar 3 voerbeurten kunt aanbieden. Ik hoop dat we ons huis snel gaan verkopen dan kan ze aan huis komen te staan en zou ik daar waarschijnlijk beter voor kunnen zorgen, wellicht zit daar nog wat winst.
    Wel fijn dat je Wick op deze manier "goed"kunt houden. Ik ga ook starten met magnesuim en de drainage wat verhogen in ieder geval een paar weken, eens kijken of ik verschil ga zien. Wat voor dosering hou jij vaak aan mbt de drainage Saar?

    Het volgende artikel vind ik trouwens interessant, er word heel goed uitgelegd wat het is en wat de consequentie's zijn.

    http://www.holistischdierenarts.nl/i...e-bij-paarden/
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Volgens mij 1 ml twee maal daags, heb zo'n mooi klein spuitje en spuit het in Wick haar mondhoek. Die trekt dan een grimas en klaar, het hoort erbij.

    Wat ons ook helpt is elke dag bewegen, hoe minimaal ook. Elke dag moet ze lopen, een half uur stappen, een halfuur liberty, een duinrit of een dressuurles. Wick staat zelden stil omdat ook bewegen helpt voor haar darmen en spijsvertering.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    1ml dat is redelijk wat denk ik, ik druppel altijd, als ik het langduriger gebruik geef ik vaak 2 keer daags 10 druppels, zal eens kijken hoeveel druppels 1 ml ongeveer is, denk dat je dan iets hoger zit, was gewoon even benieuwd. Ja dat bewegen is zeer herkenbaar vooral voor de darmen, jammer genoeg lukt mij dat niet dagelijks.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    1 mililiter is 20 druppels
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met behandeling van Insulineresistentie.

    Dank je , ja zag het staan op het flesje (met 2 brillen op mijn neus!!)
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •