Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Zelf bekappen

  1. #1

    Zelf bekappen

    Ik wil in de toekomst graag zelf de hoeven van mij paard bekappen. Ze heeft makkelijke hoeven, nooit problemen mee. Maar het is wel steeds een uitdaging om een goede bekapper te vinden die ook tijd heeft om te komen. Daarom zou ik het graag zelf willen leren. Wie van jullie heeft ervaring met zelf bekappen? Waar heb je het geleerd? Zijn er mensen die ervaring hebben met de cursus van paardnatuurlijk? Tips? Thanx alvast

  2. #2
    Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Wierden
    Leeftijd
    31
    Berichten
    949
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Zelf bekappen

    Ik heb de hoeven van mijn paard een tijdje zelf bijgehouden. Inmiddels heb ik gelukkig weer een goede bekapper kunnen vinden, deze komt elke 2 tot 3 maanden en tussendoor houdt ik het zelf bij. Mijn paard heeft ook goede, rechte hoeven, anders was ik er niet aan begonnen om het zelf te doen. Mochten er problemen zijn bel ik meteen de hoefsmid en ga ik niet zelf aanmodderen.

    Mijn hoefsmid heeft me geleerd hoe ik de hoeven het beste kon bijhouden tussen de bekap beurten door. Zo ben ik langzaam bij beetje steeds meer zelf gaan doen eigenlijk. Het voordeel hiervan, ipv. een cursus, vind ik dat je meteen leert hoe je je eigen paard het beste kan bekappen. Verder heb ik veel algemene informatie over hoeven gelezen op het internet.

    Qua tips: een scherpe vijl, handschoenen en een hoefstandaard zijn echt een aanrader voor je handen en je rug.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Zelf bekappen

    Ik houd de hoeven van mijn paard ook zelf bij, deels omdat het als het ware hoort bij de visie van natuurlijk bekappen nml dat je de natuurlijke slijtage van een hoef zoveel mogelijk nabootst dat betekent dan niet eens in de 2 a 3 maand een stuk van de hoeven af maar wekelijks bijhouden. Nu lukt mij dat niet altijd hoor, mijn eerste bekapper gaf altijd goed uitleg en vertelde wat ik kon doen ook heb ik toen het boek en dvd van paard natuurlijk gekocht, heel lang deed ik alleen het hoognodige ook ivm mijn rug maar omdat het vaak niet meevalt om een bekapper te laten komen heb ik tussendoor ook vaak zelf moeten bekappen, dat gaat gelukkig wel goed, wel laat ik altijd een keer in de zoveel tijd iemand komen om zeker te weten dat ik het goed doe.

    paardenhoeven.info is een site waar je ook veel info kunt vinden,

    succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4

    Re: Zelf bekappen

    Dank voor jullie tips! paardenhoeven.info kende ik nog niet, maar ziet er interessant uit... zie dat ze in september een aantal leuke workshops gaat geven. Als ik het in kan passen ga ik daar wel heen

  5. #5

    Re: Zelf bekappen

    ZIjn er misschien nog mensen die een hoefstandaard van paardnatuurlijk hebben, maar willen verkopen?

  6. #6
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Zelf bekappen

    Ik zit er over te denken of ik de mijne zal verkopen. Kom begin oktober naar Nederland, dus als ik het dan weet, kan ik 'm meenemen. Nog even een paar keer proberen of ik 'm wel of niet wil houden.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  7. #7

    Re: Zelf bekappen

    Ah oke, dan wacht ik nog even met een nieuwe kopen Als je het weet, wil je dat even laten weten? En ook hoeveel je er voor wilt hebben en in welke staat hij is?

  8. #8

    Re: Zelf bekappen

    Ik heb zelf de cursus van paardnatuurlijk gegeven. Vrijwel alle cursisten bekappen zelf naar tevredenheid. Wel raden we aan om een ervaren bekapper de eerste bekapping te laten doen (zwaar werk) zodat je het zelf daarna kunt bijhouden. En laat je werk ook altijd door een ervaren bekapper checken. Voor je paard is het beter als je zelf leert bekappen, omdat je zo voorkomt dat de hoeven te lang worden en de hoeven dus in dezelfde stand blijven. Bij eens in de zes a acht weken bekappen, verandert de stands telkens plots na een bekapping.

  9. #9

    Re: Zelf bekappen

    Dank Safino voor je tips Das ook één van de redenen dat ik zelf wil gaan bekappen
    Ik heb me inmiddels ook opgegeven voor de cursus bij paardnatuurlijk.. Ben nu het boek aan het doornemen. Is wel een leuk en duidelijk boek!

  10. #10
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Zelf bekappen

    Ik ben ook bezig om zelf meer te gaan bekappen. In het verleden heb ik de cursus van Paardnatuurlijk gevolgd. Heel leerzaam en vooral het bekappen van de kadaverhoeven vond ik een pluspunt, dat is echt een stuk 'praktijk leren'. Deze cursus was voor mij echter niet genoeg om het zelf te durven. Ik ben verder gaan lezen en zoeken en heb o.a. de dvd's van Pete Ramey gekeken, veel op hoefnatuurlijk gelezen, de NL versie van ABC Hoofprint trim van Sheryl Henderson aangeschaft en gelezen en naar aanleiding daarvan heb ik 2 weken geleden deelgenomen aan een workshop van Heleen Davies. (De auteur van de site paardenhoeven.info). Daar zijn we aan de slag gegaan met hoofmappen, het in kaart brengen van de hoef middels een aantal eikpunten (http://paardenhoeven.info/trimmen-in...-v-hoefmappen/) en dat geeft mij wel de zekerheid die ik zoek om zelf meer te gaan bekappen.

    Doel voor komend jaar is om het zeker nog te laten checken door prof, hoewel ik inmiddels toe ben aan een derde bekapper en er steeds meer achter kom dat niemand het 100% doet zoals ik het graag zou willen zien. Enige oplossing is dan om er zelf zo goed in te worden dat ik zelf steeds meer regie kan nemen . Hoe meer ik erover leer hoe meer respect ik krijg voor de paardenvoeten . Geniaal opgebouwd!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Zelf bekappen

    Zelf houd ik het vijlen wel wat bij. Vooral wat dvd's gezien en je leert door de jaren ook wel kijken.
    Maar ik ben altijd blij als ik mijn hoefsmid het meeste werk kan laten doen. 1-2x per jaar bekapt hij ze als het goed gaat. Als ik twijfels heb, of zoals nu de jonge pony wat corrigeren, dan iets vaker.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Zelf bekappen

    Laatst was Lennart Denkhaus bij mij om samen de paardenhoeven en de huisvesting te bekijken. Erg leerzaam en leuk. De hoeven zijn gezond, en hij vertelde me dat het bijhouden in principe niet zo moeilijk is, als je in het begin eens in de 2-3 maanden een ervaren bekapper laat meekijken. Hij raadde me aan de cursus bij Klaas Feuth te volgen (die ik via Toril ken, en die mij Lennart als bekapper weer aanraadde, klein wereldje) voor het leren bijhouden van gezonde paardenhoeven. Op de website van Lennart staan op het eerste gezicht trouwens leuke artikelen (heb er één in vogelvlucht gelezen, die over natuurlijk gedrag en huisvesting). Helááás voor mij is Varik voor hem te ver vanaf zijn huidige woonplaats Goessen (eerder Echteld) en zal hij niet mijn vaste bekapper worden. Moet dus ook op zoek. Op de website van Klaas staat (nog?) geen toekomstige cursus vermeld, heb hem gevraagd of en zo ja, wanneer hij deze weer gaat geven. Indien je interesse hebt hou ik je op de hoogte.

    linkje naar de artikelen: http://www.hoefbalans.nl/informatiev...n-en-websites/

  13. #13

    Re: Zelf bekappen

    Dank voor de tips
    tschat, komen de principes van Klaas Feuth (in grote lijnen) overeen met die van paardnatuurlijk/hoefnatuurlijk, of zitten daar nog essentiële verschillen in? Ik ben nog op zoek naar een goede natuurlijk bekapper die de eerste maanden dat ik flor zelf ga bekappen af en toe kan kijken of het goed gaat. Ik vind vind het erg moeilijk om een goede bekapper te vinden die ook nog eens tijd heeft voor nieuwe klanten. Dus als iemand tips heeft? voor de regio Garderen.. Ik zal iig eens informeren bij die Lennart.

  14. #14
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Zelf bekappen

    Ik durf niet te zeggen of er essentiele verschillen zijn, daarvoor ken ik beide partijen niet goed genoeg. Klaas noemt zich natuurlijk bekapper. Je zou de websites eens kunnen bekijken. Hij bekapt de grote kudde bij Toril Strooper in Thuringen eens in de zoveel tijd en daar heb ik hem ontmoet. Hij heeft toen veel vertelt en uitgelegd. Lennart heeft, heb ik het idee, een hele goede achtergrond op paardengebied qua opleiding etc. Hij komt erg gedreven en weldoordacht over, en was heel vriendelijk naar de paarden (en mij). Ook zijn website kan je bekijken.

  15. #15

    Re: Zelf bekappen

    Er zijn heeeel veel mensen die zich natuurlijk bekapper noemen.

    Hele tijd terug was hier iemand uit de buurt.
    Hij gebruikte Vanalles om te meten en te doen. Toen ik vroeg waarom.
    Kon hij mij niets van dat alles uitleggen.
    Later kwam ik er achter dat hij gewoon een simpel weekend cursusje gedaan heeft.

    Ik ik heb nu een smid die tradioneel is.
    Maar hij heeft zoveel verstand van paarden, niet alleen van hoeven.
    Maar ook van de rest. Wat vitamines en mineralen doen met het lijf/ hoeven.
    Ben dol blij met die kerel.
    Grote lijnen doe ik zelf. Elke 3 maand komt hij checken. En als nodig is komt hij ook zo wel even bij mij langs.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •