Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

  1. #1
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    De bloeduitslag van Cos is helaas weer niet helemaal goed. Ik begin inmiddels te geloven dat ik eigenlijk wel supplementen moet blijven geven voor zijn lever/spieren/selenium i.p.v. alleen een kuur zoals afgelopen jaar.. Ook het verschil van interpretatie van verschillende dierenartsen blijf ik apart vinden. Onderstaand de uitslagen van juni 2012 en januari 2013. De exacte uitslagen van juni 2013 heb ik nog niet binnen. Wel mail van mijn dierenarts met het volgende:

    - Vit E en Se zijn nog niet binnen, maar er wordt wel een tekort vermoed op basis van andere waarden;
    - Momenteel weer verhoogde CK waarden, licht verhoogde LDH (lever, maar andere lever- en gal enzymes zijn ok)
    - Licht verhoogd ureum, eosinofielen (allergisch, parasitair (wormen, insecten)) en monocyten.

    Ze kan enkel bloedworm checken via het bloed maar alle andere parameters voor een ernstige wormbesmetting zijn wel ok.

    Dus ik zou weer regelmatig een kuur neutradex moeten geven of Muscle Protect Phytovet aan het voer moeten gaan toevoegen. Ik denk dat ik met die laatste ga beginnen zodat het ook een onderhoudsdosering wordt. Ook weer kuur levercompositum gaan geven.

    Daarnaast adviseert zij toch om 2x per jaar te ontwormen omdat o.a. lintwormen niet in een mestonderzoek zichtbaar hoeven te zijn terwijl er wel een aardige besmetting kan zijn. Dus ondanks een negatief mest onderzoek krijg ik het advies toch 2x per jaar een combinatiepreparaat met praziquantel gaan gebruiken. Indien ik ervoor kies om het eens keer per jaar te doen (ben niet zo'n voorstander van preventief ontwormen) in het najaar, maar zij adviseert echt voor en najaar.

    Tevens geeft ze aan "met een verhoging van eosinofielen, LDH en monocyten mogen we leverbot niet helemaal vergeten. Maar typischer zou zijn dat er dan een hogere mate van stijging was van LDH en ook een stijging van GGT (gal). En dat is niet zo. Maar wel iets om in het achterhoofd te houden en te blijven opvolgen. Als hij nooit op een drassige runder/schapenweide (vnl laatste paar jaar) heeft gestaan, acht ik de kans klein."

    Daarnaast het advies om 1 - 2 keer per jaar het bloed te blijven onderzoeken, goed instappen en uitstappen bij arbeid en na zwaar werk/lange rit met veel zweet of een TREC wedstrijd, letten op het drinken en elektrolyten bij het voer. Ook blijven opletten met suikers en af en toe eens lekker masseren om de doorbloeding in de spieren optimaal te houden.


    Uitslag van 03-01-2013 (NL dierenarts)


    Uitslag van 01-07-2012 (BE dierenarts)



    Zoals je in de eerdere uitslagen kan zien heb ik door twee verschillende dierenartsen laten prikken. De dierenarts van januari 2013 gaf aan dat de verhoogde uitslagen nog door stress van Oud en Nieuw konden komen. Daar was ik toen al niet blij mee omdat ik duidelijk heb aangegeven op welke basis ik controle wilde. Dan had daar natuurlijk eerder over nagedacht kunnen worden omdat het nu geen realistisch beeld was. Nu toch weer bloed laten onderzoeken door eerdere (BE) dierenarts/osteopate. Zodra ik de uitslag per post heb zal ik hem hier ook posten. Ik volg haar adviezen hierin toch maar want het zijn tot nu toe toch steeds dezelfde waarden die toch aardig afwijken.

    Ook wordt nu nog verder getest op Lyme (vorig jaar al eens ter sprake gekomen) om het hopelijk te kunnen uitsluiten.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #2
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Edit: Overigens merk ik wel aan de bewegingen van Cos dat het even niet allemaal optimaal is. Ik denk dus zeker dat zijn spieren e.a. weer wat ondersteuning nodig hebben. Hij loopt weer wat moeilijker en soms een beetje stram, maar omdat ik nog geen hoefschoenen voor achter had, en veel moeilijke ondergrond heb, heb ik het daar een beetje op gegooid eigenlijk... Stom. Maar goed, omdat het niet helemaal goed voelde toch ook bloed laten prikken bij de osteo behandeling.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Lyme in NL laten testen lukt niet. Uitslag is vrijwel altijd negatief via het reguliere circuit.

    Het kan dat paarden hun hele leven een stofje nodig hebben. Dat heeft mijn paard ook nodig. Sommige mensen hebben dat ook nodig, die missen iets en moeten dat in de vorm van pillen erbij slikken om zich optimaal te kunnen voelen. Nou, dan zorgen we daarvoor en kopen het ontbrekende stofje.

  4. #4
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Al gedacht aan LGID (Low Grade Inflammation Disorder)? Dat geeft ook een verhoogd ureum, eosinofielen, monocyten bloedbeeld in combi met verhoogde leverwaardes. En een heleboel vervelende klachten in allerhande regionen zoals spieren, gewrichten, maar ook SME e.d. In mijn mening iets dat logischerwijs veel bij NL paarden voor zou moeten komen. Zeker bij een paard waarbij je niet zijn hele leven voeding en leefomstandigheden onder controle hebt gehad, zou dit een mogelijk kunnen zijn.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  5. #5
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    @Antheman, Lyme wordt nu getest in België... krijg ik de uitslag later van. Wat betreft het ontbrekende stofje heb je zeker gelijk. Alles is in huis en wordt nu gegeven samen met het voer. Als het niet alleen lukt, dan maar met wat hulp van de mens .

    @Plurkje, nooit van gehoord... Ik zal me komende week eens inlezen. Heb je toevallig een link/tip waar het goed uitgelegd staat?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #6
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Goed uitgelegd is lastig, want is redelijk nieuwe materie en dus nog niet 'doorgelekt' naar het soort sites waar het in normale-mensen-taal op staat. Ik ga zo een consult in dus moet het even beperkt houden, maar wellicht dat je hier al iets tussen kan vinden wat het een beetje tastbaar maakt...

    http://scholar.google.nl/scholar?q=%...0%2C5&as_vis=1

    Het is een ratjetoe van wetenschappelijke artikelen over allerhande aandoeningen waar LGID bij betrokken is. Kon een exact passende even zo snel niet vinden

    Het komt er kort gezegd op neer dat door LGID het immuunsysteem (IS) chronisch op laag niveau geactiveerd wordt met allerlei energie-, ontgiftings- e.d. problematiek en foutjes in de normale werking van het IS daarop volgend, met allerhande gevolgen van dien.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  7. #7
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Aanvullende uitslagen zijn binnen:

    Het Selenium is wat te laag 64,4 ipv tussen 97 en 184 microgram/L
    Vit E is ok (binnen de grenzen) maar mag gerust nog wat hoger dus de chevivit kan ik sowieso gaan geven.

    Wat betreft wel/geen Lyme... De antistoffen tegen Borellia zijn (licht) verhoogd (het dubbele van normaal). Dwz 42 U/L. Bij acute infecties zit dit soms boven de 100.

    Vraag die ze mij heeft voorgelegd … gaan we diagnostisch een behandeling opstarten van 6 weken antibiotica ja of nee. Bij een chronische infectie zou het weinig zin hebben, bij een acute wel, maar dan hadden de waarden eigenlijk hoger moeten zijn. Bij een acute verwacht ik hogere waarden.

    We gaan nu volgende maand nog een keer bloed nemen om te kijken of de waarden verhoogd zijn na de eerste controle. Zo ja dan ga ik zeker weten AB geven, zo niet dan moet ik zelf afwegen of ik het wil proberen met AB.

    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Even offtopic, maar interessant Plurkje Had ik nog niet eerder van gehoord.

    Hopelijk kom je erachter wat het probleem is bij Cos!

  9. #9
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Hmm, ik mis hier heel veel reacties van andere mensen... Iemand enig idee waar die gebleven zijn?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Volgens mij zijn ze verdwenen met het overzetten van het forum naar een nieuwe server, ofzoiets...?

    Misschien nog maar even vragen, als je iets specifieks mist? Ik weet ook niet meer precies wat ik geschreven had.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    He jammer, Aukje schreef over een kuur die haar paard kreeg tegen de Ziekte van lyme, ik wel benieuwd wat voor kuur dat is Aukje??
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Even een schopje omhoog door nieuwe bloeduitslagen. Wat betreft Lyme was het eerst 42, toen 70 en nu afgelopen maand zat de waarde weer op 40. (norm bij bloedonderzoek zou onder 20 moeten zijn.) Ook LDH en CK blijft verhoogd. (Selenium was door mijn huidige supplement overigens prima nu!)

    DA zei:
    'Verhoogde LDH wijst op weefsel/cel schade maar is niet echt orgaan of weefselspecifiek. CK is vnl. spiergebonden. Aangezien dat andere lever- en galwaarden ok zijn, verdenk ik geen organen in dit verhaal.' Omdat deze drie afwijkend blijven vraagt ze zich af of er iets is wat dit verbindt... Gezien de Borellia antistoftiter nog steeds hoger is dan norm twijfelde ze weer over AB. Omdat ik er geen voorstander van ben (klinisch is Cos best wel goed momenteel) heb ik het advies gekregen om bij Silverlinde of Willem de Leeuw (biomentor) een consult af te spreken om te zien wat we eventueel met voeding, kruiden, supplementen etc. kunnen gaan doen.

    Willem de Leeuw van Biomentor komt vanavond naar Cos dus ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen! (Behalve waarschijnlijk nog meer prijzige supplementen en binnen afzienbare tijd opnieuw bloedonderzoek
    )

    (Edit: Ik ben niet tegen AB als het echt nodig is maar ik twijfel gewoon of ik hem dat serieus wekenlang moet geven terwijl de waardes niet MEGA verhoogd zijn en we niet zeker weten wat er aan de hand is.. Dan probeer ik het liever eerst op de natuurlijke manier van weerstand opkrikken en eventueel supplementen/kruiden.)
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  13. #13
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Nou, gisteravond zijn Wim en Eriko van Biomentor geweest. Cos even helemaal 'doorgesproken', laten lopen etc. De bloedwaardes vonden ze niet heel erg afwijkend, vooral omdat zij aangeven dat de referentiewaardes bij stalpaarden in rust worden 'gemeten' dus bij een kuddepaard mochten de spierwaarden sowieso wat hoger zijn.

    Wat betreft de Lyme hoef ik nu niets te doen, op momenten van minimale weerstand (maart/april bij Cos) kan ik een kuur collodiaal zilver & Colostrum geven. Dit 'vecht' tegen het lyme wat dan boven kan komen drijven en zorgt voor lichaamseigen weerstand.

    Verder ga ik straks een supplement (Balancer) ophalen wat ik dagelijks bij zijn voer kan geven, in feite als aanvulling van de tekorten in het NL hooi. Het meest gewenst was hooianalyse en op basis daarvan gericht supplementen geven maar omdat bij ons op stal elke keer hooi van ander land wordt gebruikt, wordt dat erg moeilijk om te doen.

    Daarnaast toch nog de tip om de hoeven nog korter te houden en echt regelmatiger zelf bij te houden. Samen nog even naar de hoeven gekeken en gister meteen bijgewerkt. Dat ga ik nu ook echt wat consequenter doen... Al met al viel het dus reuze mee!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  14. #14
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Hopelijk is Cos nou weer op het goede spoor.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  15. #15
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Bloeduitslag Cosmo weer niet optimaal

    Dank je! Hoop het ook! We gaan met stapjes vooruit!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •