Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: bitloos met martingaal?

  1. #1

    bitloos met martingaal?

    Hoi hoi,

    Ik rijd sinds een tijdje met een natural hackamore met mijn 6-jarige arabier. Dit gaat redelijk goed (hij is vroeger altijd met bit gereden), alleen heeft hij een vervelende "tic".
    Hij gooit vaak zijn hoofd in de lucht, en doet dit als hij iets vervelend vindt. Bv. als ik hem van stap in draf zet (in het begin dan), als hij niet op tijd zijn eten krijgt (volgens hem ),...
    Vroeger met het bit reed ik hem met martingaal, en dan deed hij het niet. Niet dat deze erg strak zat, integendeel, maar het lijkt wel of hij het dan niet doet omdat hij het doorheeft dat er nog iets hangt.

    Nu was mijn vraag wat jullie ervan vinden om dit ook bitloos te doen, met martingaal rijden.
    Met de natural hackemore is het niet zo makkelijk omdat de teugels uit 1 stuk zijn. Maar misschien kan ik een sidepull kopen en het hiermee proberen?

    Wat denken jullie?

    Groetjes!


  2. #2

    Re:bitloos met martingaal?

    Hoi,

    Misschien kun je eerst even goed les gaan nemen en kijken waardoor het komt dat hij zijn hoofd de lucht in gooit. Misschien drukt hij zijn rug weg, loopt hij niet fijn in balans, etc. Een martingaal zal dan misschien wel helpen om zijn hoofd naar beneden te houden, maar daar los je dan het feitelijke probleem niet mee op.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  3. #3
    Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.875

    Re:bitloos met martingaal?

    Als eerste: super dat je nu met natural hackamore rijdt i.p.v. een bit!

    Wat betreft je vraag: Ik zou toch liever op zoek gaan naar de oorzaak van het omhoog gooien van zijn hoofd. Je noemt bijvoorbeeld al het aandraven, dat vindt hij blijkbaar vervelend. Wil hij niet draven? Voelt hij teveel druk? Heeft hij last van zijn lijf? Er zijn een hoop redenen te bedenken waaróm je paard zijn hoofd omhoog gooit. Als ik jou was zou ik (met hulp?) op zoek gaan naar de oorzaak hiervan, en díe aanpakken, en niet het symptoom zelf. Dan heb je helemaal geen martingaal meer nodig

    Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

    www.dealindreams.nl - realise your dreams!

  4. #4
    Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.875

    Re:bitloos met martingaal?

    Ah, tegelijk met Mariel gepost
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

    www.dealindreams.nl - realise your dreams!

  5. #5

    Re:bitloos met martingaal?

    Ik krijg les en daar zeggen ze dat ik het maar moet negeren.
    Hij is nagekeken en in orde.
    Het is echt een nerveuze tic. Hij heeft het nu al veel minder dan vroeger. Staat nu 24/7 buiten. Toen hij een paar maanden geleden op stal stond, was het echt niet normaal. Vooral tegen voedertijd of net voor ze buiten gezet werden.
    Tijdens grondwerk doet hij het ook, maar dan zeg ik er wat van en dan stopt het. Dus ik denk dat het toch wel echt een gedragsprobleem is.

  6. #6
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    39
    Berichten
    5.419

    Re:bitloos met martingaal?

    Van wie/wat voor les krijg je?
    En het tegen hem zeggen op zijn rug werkt niet?

    Denk dat inderdaad de oorzaak onderzoeken belangrijker is dan direct een oplossing te zoeken
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  7. #7
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:bitloos met martingaal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Milan
    Ik krijg les en daar zeggen ze dat ik het maar moet negeren.
    Hij is nagekeken en in orde.
    Het is echt een nerveuze tic. Hij heeft het nu al veel minder dan vroeger. Staat nu 24/7 buiten. Toen hij een paar maanden geleden op stal stond, was het echt niet normaal. Vooral tegen voedertijd of net voor ze buiten gezet werden.
    Tijdens grondwerk doet hij het ook, maar dan zeg ik er wat van en dan stopt het. Dus ik denk dat het toch wel echt een gedragsprobleem is.
    Mijn aanbod geldt nog steeds
    Dus als je hulp nodig hebt..

  8. #8
    Forumlid Ollie88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Nieuwpoort
    Leeftijd
    35
    Berichten
    62

    Re:bitloos met martingaal?

    Ik denk ook dat je beter wat verder graaft naar de oorzaak. Ik vraag me ook af van wie je les krijgt. Als die persoon zegt dat je het gewoon moet "negeren".... Dan zou ik toch wat verder zoeken naar andere opinies... Want het is inderdaad niet normaal, dus zal er hem wel "iets" storen, al is dat mentaal of fysisch...

  9. #9
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:bitloos met martingaal?

    Mijn paardje doet dat ook, en dat komt door spanning.

    Nu probeer ik haar dus te leren ontspannen met draven/ galopperen met stappen is het al gelukt.

    ik zou geen hulp teugels gebruiken omdat je dan symptoombestrijding doet, en uiteindelijk loop je weer tegen hetzelfde probleem aan.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  10. #10

    Re:bitloos met martingaal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Mijn paardje doet dat ook, en dat komt door spanning.

    Nu probeer ik haar dus te leren ontspannen met draven/ galopperen met stappen is het al gelukt.

    ik zou geen hulp teugels gebruiken omdat je dan symptoombestrijding doet, en uiteindelijk loop je weer tegen hetzelfde probleem aan.
    Met stappen doet hij het ook niet meer, tenzij hij zich heeeel erg opwindt.
    Voor alle duidelijkheid, ik wil niet echt hulpteugels gaan gebruiken (ben niet voor niks op een natural hackamore overgestapt), maar het was meer bedoeld om buiten te gaan. Geeft mijzelf een veiliger gevoel (voorlopig). Als ik me onveilig of onzeker voel, ga ik het ook nog es op hem overbrengen, en dat heeft ook geen nut.

    @Yvonne: nogmaals bedankt voor je aanbod, maar vind het toch te ver. Waar ik sta werken ze een beetje op dezelfde manier als jij denk ik. Maar mocht je es in de buurt zijn...


  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:bitloos met martingaal?

    Misschien ik je beter op een andere manier aan je eigen gevoel van veiligheid werken, bv door minder ver te gaan, vooral vertrouwde paden te nemen en dat langzaam uit te breiden of een stukje naast je paard te lopen als je jezelf onzeker voelt. Als het gevoel uit jou komt, dan is zo'n martingaal eigenlijk gewoon symptoombestrijding.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:bitloos met martingaal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Milan
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Mijn paardje doet dat ook, en dat komt door spanning.

    Nu probeer ik haar dus te leren ontspannen met draven/ galopperen met stappen is het al gelukt.

    ik zou geen hulp teugels gebruiken omdat je dan symptoombestrijding doet, en uiteindelijk loop je weer tegen hetzelfde probleem aan.
    Met stappen doet hij het ook niet meer, tenzij hij zich heeeel erg opwindt.
    Voor alle duidelijkheid, ik wil niet echt hulpteugels gaan gebruiken (ben niet voor niks op een natural hackamore overgestapt), maar het was meer bedoeld om buiten te gaan. Geeft mijzelf een veiliger gevoel (voorlopig). Als ik me onveilig of onzeker voel, ga ik het ook nog es op hem overbrengen, en dat heeft ook geen nut.

    @Yvonne: nogmaals bedankt voor je aanbod, maar vind het toch te ver. Waar ik sta werken ze een beetje op dezelfde manier als jij denk ik. Maar mocht je es in de buurt zijn...

    Ik ben vrij regelmatig in de buurt.
    Of ik echt hetzelfde werk als waar je nu hulp hebt denk ik eigenlijk niet..want het 'hoofdslaan' negeren zou ik nooit doen.
    Naar mijn mening is dat een teken dat Enrique spanning in zijn rug vasthoudt: rugspier wordt gespannen, doornuitsteeksels van wervels worden naar elkaar toe getrokken, paard probeert ruiter met de rugspieren te dragen (terwijl dat met aangespannen buikspieren moet). Een paard dat de rug onder het zadel wegdrukt (wat dus gebeurt bij het hoofdslaan) heeft meer risico om op de voorhand te vallen, de voorbenen ongelijk te belasten waardoor de kans dus groter is dat je paard uiteindelijk last krijgt van rug, schouders en voorbenen.

    Uiteraard even een lang verhaal kort(er) door de bocht.
    Uiteraard geldt mijn aanbod ook omdat ik enrique vanaf veulen ken
    Ik zou het heel jammer vinden voor jou en voor Enrique als di probleem verergert. Want rijden met martingaal is symptoombestrijding, terwijl je op zoek moet naar de oorzaak.

    Veel succes en je weet mij te vinden.

    Groetjes,
    Yvonne

  13. #13
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:bitloos met martingaal?

    Negeren op zich kan best... maar dan ondertussen wel werken aan een OPLOSSING (bv gymmen/rechtrichten) en geen symptoombestrijding...


  14. #14

    Re:bitloos met martingaal?

    Maar waarom doet hij het dan (ook vooral) als hij niet bereden wordt??
    Dus zoals ik al zei: toen hij in de stal stond, als ik naast hem sta, als hij ongeduldig wordt, enz...

  15. #15

    Re:bitloos met martingaal?

    Mijn paard gooit ook vaak rond etenstijd zijn hoofd in de lucht, of als ik in de buurt van zijn stal sta te kletsen met iemand en hij aandacht wil. Het is op dat soort momenten dus gewoon een manier van aandacht trekken, die ik kan negeren als ik dat wil. Als mijn paard tijdens het rijden ook met zijn hoofd zou gooien zou ik me zorgen gaan maken en dat uitzoeken: heeft hij pijn, doe ik iets verkeerd? Dit negeren lijkt mij niet goed, want al zou het 'maar een nerveuze tik' zijn: je geeft zelf al aan dat je je er onveilig door voelt. En persoonlijk denk ik dat het meer is dan een nerveuze tik. Niet gewoon maar een martingaal eraan en klaar, dat is geen oplossing.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •