Hallo Allemaal,
Ik kreeg van de week weer een mailtje van mijn Centred Riding 'juf' Tessa Roos, met allemaal clinic's en demo's die zij komende tijd gaat organiseren. Oa met Wendy Murdoch en Angelé van Tilburg.
Ik dacht, ik plaats het hier. Wellicht is het voor meer mensen interessant.
Voor vragen, aanmelden of info kun je Tessa mailen:
goodluck@xs4all.nl Clinic ‘Paardentaal’Datum: Zondag 20 februari
Tijd: 10.00-ca. 16.30
Kosten: € 80 p.p. met paard, € 30 p.p. zonder paard
Paarden communiceren hoofdzakelijk door middel van lichaamstaal. Veel zogeheten “gedragsproblemen” zijn eigenlijk communicatieproblemen, die ontstaan doordat paard en mens verschillende talen spreken. Welke invloed heeft jouw lichaamstaal op je paard? Hoe kun je je lichaamstaal afstemmen op de taal van je paard? Door je in te leven in de wereld van je paard en zijn taal kun je beter met hem in contact komen, hem beter leren begrijpen en beter samenwerken.
In deze cursus maak je kennis met de beginselen van de taal die je paard spreekt. De cursus wordt gegeven door Carola Knulst-van Berckel, gedragsdeskundige voor paarden, instructeur ORUN, Centered Riding Instructeur en opgeleid tot coach en natuurgeneeskundige voor dieren.
De dag begint met een demonstratie door Carola met een van de paarden van de deelnemers, waarbij ze het een en ander uitlegt over de taal van het paard en de technieken die je kunt gebruiken om te communiceren met lichaamstaal. Daarna mogen deelnemers en toeschouwers op elkaar oefenen, zodat ze de effecten van lichaamstaal zelf kunnen ervaren. De rest van de dag wordt besteed aan privélessen voor de deelnemende combinaties, waarbij veel te observeren zal zijn en uiteraard geregeld de mogelijkheid tot vragen stellen zal worden gegeven. Omdat elke mens-paard relatie uniek is, werkt Carola niet volgens een vaste methode. Dat maakt haar lessen niet eenvoudig, maar wel enorm interessant!
Deze cursus wordt gegeven bij Stal Fleur, een gezellige pensionstal met een binnenmanege bij mij in het dorp Oudesluis. Kosten zijn € 80 p.p. als je met paard komt en € 30 p.p. als je zonder paard komt; dit is inclusief lunch, koffie en thee en stalling.
Theoriecursus ‘de Klassieke Zit’Datum: nog af te spreken
Tijd: 10.00-ca. 14.00
Kosten: € 175, gedeeld door maximaal 5 deelnemers
De klassieke zit is niet alleen prettig om naar te kijken, maar is een belangrijke voorwaarde voor een goede communicatie tussen ruiter en paard. In deze cursus leer je het hoe en waarom van een goede zit en worden veel voorkomende knelpunten uitgelegd met behulp van een menselijk skelet op schaal. Verder wordt ingegaan op het effect van de ruiterzit op het paard, maar ook op het effect van het paard op de ruiterzit.
De theoretische uitleg aan de hand van het skelet wordt afgewisseld met verschillende oefeningen en geïllustreerd met een stuk video van een nagenoeg perfecte klassieke zit. Het laatste stuk van de cursus wordt besteed aan een groepsles, waarin een aantal bewustwordingsoefeningen te paard wordt behandeld.
Deze cursus is voornamelijk gericht op lesklanten van mij, die het leuk vinden om meer achtergrondinformatie bij de lessen op te doen. Maar alle geïnteresseerden zijn natuurlijk welkom! De bedoeling is om het theoretische deel op of vlakbij stal de doen (bijvoorbeeld in de kantine of bij iemand thuis) en daarna de paarden te zadelen voor een groepsles. Als je interesse hebt en zelf een groepje stalgenoten bij elkaar weet te krijgen, dan plan ik graag een datum met je. Als je wel interesse hebt, maar geen andere geïnteresseerden kent, neem dan ook even contact met me op, want wie weet heb ik in de buurt van jouw stal meer lesklanten zitten die de cursus ook graag willen doen.
Theoriecursus ‘Kijken naar je paard’, deel I: skelet en deel II: spiergroepen en bewegingDatum: Zaterdag 6 maart (deel I) & zaterdag 20 maart (deel II)
Tijd: 13.00 u - 16.30 u
Kosten: € 80 p.p., lesklanten krijgen 25% korting
Paardrijden is topsport- voor elk paard! Het ruitergewicht is een behoorlijk zware belasting voor een paard en het dier kan hier alleen mee omgaan als het zijn lichaam goed gebruikt. Maar wat is dat precies, “zijn lichaam goed gebruiken”? In deze tweedelige cursus leer je hoe het bewegingsapparaat van je paard in elkaar zit, hoe het werkt en op welke manier je paard jou het gemakkelijkst kan dragen. Ook worden begrippen als “stelling”, “buiging” en “verzameling” verklaard aan de hand van de anatomie van het paard, en wordt uitgelegd waar het zadel wel en juist niet hoort te liggen op de rug van het paard.
Deel I begint met een theoretische uitleg over de verschillende onderdelen van het skelet. Vervolgens halen we mijn paarden erbij en leer je een aantal herkenningspunten van het skelet aan de buitenkant hun lichaam opzoeken, en leer je door verschillende oefeningen het skelet te zien door als het ware “door het paard heen te kijken”.
In deel II leer je bewegingen van het paard relateren aan het skelet en aan verschillende spiergroepen. Ook hiervoor wordt gebruik gemaakt van een combinatie van theoretische uitleg en praktijkoefeningen. Ter afsluiting van het geheel wordt de link gelegd naar de praktijk van het trainen (gymnastiseren) van een paard, met als doel de ruiter op gezonde wijze en tot in lengte van jaren te kunnen dragen.
Deze theoriecursus geef ik zelf, bij mij thuis (in Oudesluis, net boven Schagen), aan een groepje van minimaal 4 en maximaal 6 personen. De kosten zijn 80 euro per persoon voor deel I en II samen; koffie, thee en lesmateriaal zijn hierbij inbegrepen. Als lesklant krijg je 25% korting op de prijs en kosten deel I en II samen dus 60 euro.
Demo Wendy Murdoch Datum: Maandag 24 mei (2e Pinksterdag)
Tijd: nog niet bekend
Kosten: nog niet bekend
Op 2e Pinksterdag heb je de kans om kennis te maken met Wendy Murdoch’s (zie onder) manier van werken tijdens haar demonstratie in Midden-Nederland. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk!
Clinic Feldenkrais & Werk aan de HandDatum: Dinsdag 25 mei
Tijd: 9.00-17.30 u
Locatie: LR & PC Bucephalus, Barsingerhorn (onder voorbehoud)
Kosten: nog niet bekend
Ook deze eendaagse clinic wordt gegeven door Wendy Murdoch (zie onder). Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk!
Clinic Wendy Murdoch Datum: Vrijdag 28 mei t/m maandag 31 mei
Tijd: 9.00 - ca. 17.00
Kosten: € 595 p.p. incl. stalling paard
De Amerikaanse Wendy Murdoch komt in mei opnieuw deze kant op voor een clinic. Wendy is de instructrice van wie ik heb leren les geven; ik heb jaren clinics bij haar gevolgd en ook de instructeurscursus Centered Riding bij haar gedaan.
Redenen waarom ik haar zo goed vind, zijn haar enorme (wetenschappelijke) kennis van paardrijden, haar gevoel voor mensen en paarden en haar talent om moeilijke dingen eenvoudig en begrijpelijk uit te leggen. Wendy kan je als geen ander laten voelen en ervaren wat de juiste bewegingen zijn bij het paardrijden, en ik ben dan ook heel blij dat ze weer naar Nederland komt. Meer informatie over Wendy kun je vinden op
http://www.murdochmethod.com.
De clinic vindt plaats op 28 t/m 31 mei a.s. en wordt georganiseerd door Angèle van Tilburg en mijzelf in Meerle, net over de grens bij Breda. De taal waarin de clinic gegeven wordt is Engels.
Mocht je interesse hebben, wacht dan niet te lang, want er zijn nog maar een paar plaatsen over.
Vervolgclinic TTEAMDatum: Zondag 27 juni
Tijd: 9.30 - ca. 16.30 u
Kosten: € 80 p.p.
In deze clinic wordt verder ingegaan op specifieke TTouches, zoals het mond- oor- en staartwerk, de buiklift, ruglift en het gebruik van de lichaamsbandage. In het grondwerk wordt deze keer het thema ‘Trailerladen’ behandeld en leer je hoe je je paard door middel van TTeam technieken kunt voorbereiden op trailer laden. Jonge paarden en paarden die moeilijk laden kunnen hier baat bij hebben, maar ook paarden die makkelijk laden kunnen door deze oefeningen meer ontspannen leren reizen.
De dag begint om 9.30 u met een stuk theorie over de TTouch, waarna we deze in de praktijk brengen. Na de lunch volgt een stuk theorie over het grondwerk, waarna we het geleerde oefenen met elkaar en met de paarden. Er zal steeds in tweetallen met 1 paard gewerkt worden, wat betekent dat de ene helft van de deelnemende paarden 's ochtends aan bod zal komen en de andere helft 's middags (tenzij je met zijn tweeën met 1 paard komt natuurlijk).
Deze clinic is bedoeld voor mensen die al bekend zijn met de beginselen van TTEAM, vindt plaats bij mij thuis in Oudesluis en kost 80 euro per persoon. Dit is inclusief koffie, thee, lunch en stalling van je paard in een graspaddock. Als je geen mogelijkheid hebt om een paard mee te nemen, kun je met een van mijn paarden werken.
Introductieclinic TTEAMDatum: Zondag 22 augustus
Tijd: 9.30 - ca. 16.30 u
Kosten: € 80 p.p.
TTEAM is een mooie methode om je paard en zijn signalen beter te leren kennen, hem in balans te brengen en vertrouwen te geven of gewoon lekker met hem bezig te zijn is.
Tijdens de clinic zullen twee verschillende technieken aan bod komen, nl. de TTouch en het grondwerk.
TTouchEen aanrakingstechniek die je in korte tijd zelf kunt leren en waarmee je je paard bewust maakt van zijn lijf. Zo kun je je paard helpen spanning, stress en angst af te bouwen en pijn en stijfheid te verlichten. Het werkt ontspannend en geeft je paard meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.
Grondwerk (playground for higher learning)
Het werken m.b.v op de grond liggend materiaal zoals bijvoorbeeld balken. Je leert je paard hiermee een evenwichtiger en zelfbewuster lichaamsgebruik en het reageren op kleine signalen van zijn begeleider. Daarnaast biedt het de mogelijkheid ingesleten bewegings– en gedragspatronen te herkennen en zonodig te veranderen.
De dag begint om 9.30 u met een stuk theorie over de TTouch, waarna we deze op elkaar en daarna op de paarden oefenen. Na de lunch volgt weer een stuk theorie over het grondwerk, waarna we het grondwerk in de praktijk brengen met de paarden. Er zal steeds in tweetallen met 1 paard gewerkt worden, wat betekent dat de ene helft van de deelnemende paarden 's ochtends aan bod zal komen en de andere helft 's middags (tenzij je met zijn tweeën met 1 paard komt natuurlijk).
De clinic vindt plaats bij mij thuis in Oudesluis en kost 80 euro per persoon. Dit is inclusief koffie, thee, lunch en stalling van je paard in een graspaddock. Als je geen mogelijkheid hebt om een paard mee te nemen, kun je met een van mijn paarden werken.
Gr. AnneMarie