natural-horse
forumlid

Hugs: 1
Geslacht: 
|
 |
« Gepost op: 03 Januari 2010, 20:52:59 » |
|
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om mijn pony schouderbinnenwaarts te doen en het gaat nu heel goed. ( vanaf de grond.) Maar ik wil het ook graag naar links doen (rechts kan ze al) maar ze probeert van alles om niet schouderbinnenwaarts te hoeven doen. Hebben jullie tips?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rianne11_42
Actief forumlid

Hugs: 10
Geslacht: 
I ♥ Waldo!
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Januari 2010, 20:55:07 » |
|
Ik zou dezelfde manier aanhouden als dat je schouderbinnenwaarts naar rechts hebt geleerd. Links en rechts zijn voor een paard echt 2 hele andere dingen. Zelfde met friendly game. Wat aan de ene kant een monster is, maakt aan de andere kant niets uit bijv...
|
|
|
|
|
|
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!
|
|
|
Callippo
Global Moderator
Actief forumlid

Hugs: 76
Geslacht: 
Love Life!
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Januari 2010, 20:56:36 » |
|
Als het je lukt naar rechts, dan kun je haar toch op dezelfde manier uitleggen om het op de andere hand ook te doen? Ik zou het gewoon rustig opbouwen, stap voor stap, niet verwachten dat ze het aan de linkerkant kent 'omdat' ze het rechts kan, maar aanleren als een nieuwe oefening.
|
|
|
|
|
|
Tot 27 september in Colorado.
If knowledge is power, imagination is kryptonite
|
|
|
|
Gipsy
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Januari 2010, 20:57:52 » |
|
Je paard zal waarschijnlijk een stuk stijver zijn langs één kant. Dat was bij Gipsy ook zo... Bij het wijken naar links heb ik veel langer gedaan als langs rechts. Mischien moet je eerst proberen je paard iets soepelder te maken?
|
|
|
|
|
|
Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!
|
|
|
|
whoopie
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 03 Januari 2010, 20:58:19 » |
|
Waarschijnlijk is dit haar moelijke kant, zou beginnenmet loswerken op de makkelijke kant, en dan beginnen met alleen vragen van stelling, doet ze dat goed terwijl ze loslaat (hoofd en nek), dan kun je rustig doorvragen naar sbw, eerst 1 a 2 stapjes en dan belonen. Zo langzaam opbouwen. Stelling vragen op de cirkel, dat soort dingen.
|
|
|
|
|
|
Groetjes Janneke
Gun jezelf Gun jezelf de liefde en het geluk Gun jezelf het geld dat je toekomt. Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
|
|
|
|
|
|
whoopie
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Januari 2010, 17:28:52 » |
|
Je zou haar voor de zekerheid lich kunnen laten nakijken door een chiropracticur of ostheopaath,mischien zit er ergens iets niet goed waardoor ze beperkt wotdt in haar beweging?
|
|
|
|
|
|
Groetjes Janneke
Gun jezelf Gun jezelf de liefde en het geluk Gun jezelf het geld dat je toekomt. Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
|
|
|
|
Antheman
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Januari 2010, 17:45:27 » |
|
Andor is jarenlang erg scheef geweest en had hierdoor de nodige klachten als headshaking en stijfheid.
Van mijn juf mocht ik heel lang geen SBW vragen, zolang hij niet recht liep. Mijn advies is dan ook deze oefening te laten voor wat hij is, en aan de scheefheid te werken. Dit moet je echt goed voor elkaar hebben, wil je aan de SBW toe zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Callippo
Global Moderator
Actief forumlid

Geslacht: 
Love Life!
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Januari 2010, 18:03:15 » |
|
@Antheman: welke oefeningen heb jij gedaan om hem recht te richten?
Wat ik geleerd heb is dat je bij de academische rijkunst juist aan het rechtrichten werkt dmv zijgangen. Daar komt het schouderbinnenwaarts dus 'voor' het recht lopen op de rechte lijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antheman
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Januari 2010, 18:08:30 » |
|
@Antheman: welke oefeningen heb jij gedaan om hem recht te richten?
Wat ik geleerd heb is dat je bij de academische rijkunst juist aan het rechtrichten werkt dmv zijgangen. Daar komt het schouderbinnenwaarts dus 'voor' het recht lopen op de rechte lijn. Via AdB, Marijke de Jong, naar klassieke rijkunst. Zorgen dat de benen recht onder de massa lopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maaike
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 04 Januari 2010, 22:05:03 » |
|
Die laatste twee gaan er toch van uit dat 'recht lopen' het eindproduct is en niet een voorwaarde?
|
|
|
|
|
|
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)
|
|
|
natural-horse
forumlid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Januari 2010, 21:58:00 » |
|
Het is gisteren gelukt  Zonder veel moeite deed ze het zodra ze begreep wat de bedoeling is. En nou doet ze links en recht heel makkelijk 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Callippo
Global Moderator
Actief forumlid

Geslacht: 
Love Life!
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Januari 2010, 22:13:25 » |
|
Wat heb je aangepast, dat ze het nu ineens wel doet links?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
natural-horse
forumlid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Januari 2010, 17:58:21 » |
|
Niet echt iets aangepast gewoon wat duidelijk aangeven en rustig afwachten totdat ze snapte dat ze schouderbinnenwaarts moest doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marja
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 06 Januari 2010, 18:08:25 » |
|
Kun je alsjeblieft je onderschrift aanpassen natural-horse? Het is nu zo ellenlang dat ik er horizontaal voor moet scrollen en dat maakt je berichtjes niet erg makkelijk leesbaar, want je tekst wordt nu over de hele breedte uitgesmeerd. En ik heb het gevoel dat je tegen ons zit te schreeuwen. We zijn niet doof hoor, gewoon een 'hallo' wordt hier ook prima verstaan. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antheman
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Januari 2010, 19:28:56 » |
|
Die laatste twee gaan er toch van uit dat 'recht lopen' het eindproduct is en niet een voorwaarde? Ik heb hier nog even naar zitten Googlen, maar kwam er ook niet helemaal uit. Ik ga het mijn juf vragen. Ze i momenteel erg "in" to de klassieke rijkunst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
xmarliez
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 03 Februari 2010, 14:09:56 » |
|
De reden waarom het naar rechts wel lukt is omdat je paard scheef is. Door veel op rechts te oefenen maak je, je paard nog schever en maak je de linkerhalsspier nog dikke, sterker en korter waardoor het inbuigen naar de linkerkant niet gaat. De schouderbinnenwaarts is een moeilijke oefening die veel elasticiteit van die spieren vraagt maar als de spieren nog niet soepel en lang zijn gaat deze oefening nooit lukken. Het is de bedoeling om de linkerkant veel te trainen maar de SB even achterwegen te laten. Begin met oefeningen zoals longeren (via de academische rijkunst, focus op ontspanning, soepelheid, ondertreden en lengtebuiging) en wat schoudervoor, vanuit daar neem je rustig 1 a 2 pasjes SB mee en stel je, je paard weer recht op de lange lijn. In het begin zijn 1 a 2 stapjes CORRECTE schouderbinnenwaarts meer dan genoeg. De reden waarom je paard hem ook niet wil uitvoeren is denk ik omdat je te veel vraagt. Je bent met spieren aan de gang en je paard kan niet meer doen dan in zijn macht ligt, dit is dus niet een kwestie van willen maar van kunnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
natural-horse
forumlid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 04 Februari 2010, 08:33:52 » |
|
De reden waarom het naar rechts wel lukt is omdat je paard scheef is. Door veel op rechts te oefenen maak je, je paard nog schever en maak je de linkerhalsspier nog dikke, sterker en korter waardoor het inbuigen naar de linkerkant niet gaat. De schouderbinnenwaarts is een moeilijke oefening die veel elasticiteit van die spieren vraagt maar als de spieren nog niet soepel en lang zijn gaat deze oefening nooit lukken. Het is de bedoeling om de linkerkant veel te trainen maar de SB even achterwegen te laten. Begin met oefeningen zoals longeren (via de academische rijkunst, focus op ontspanning, soepelheid, ondertreden en lengtebuiging) en wat schoudervoor, vanuit daar neem je rustig 1 a 2 pasjes SB mee en stel je, je paard weer recht op de lange lijn. In het begin zijn 1 a 2 stapjes CORRECTE schouderbinnenwaarts meer dan genoeg. De reden waarom je paard hem ook niet wil uitvoeren is denk ik omdat je te veel vraagt. Je bent met spieren aan de gang en je paard kan niet meer doen dan in zijn macht ligt, dit is dus niet een kwestie van willen maar van kunnen.
\ Bedankt voor de info. De dag nadat ik dit ondwerwerp had geopent wel gelukt. Het kwam meer doordat ze het niet snapte wat ik bedoelde. Ik doe ook veel andere oefeningen om haar scheefheid te verminderen en ze is al stukken soepeler.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|