spierbevangen, hoe en wat ??

<< < (2/3) > >>

Marja:
Raar hoor, zo ineens spierbevangen. Zeker als hij niet te dik is, er niks is veranderd in het voer en het werk dat hij doet...

Over de prognose kan de DA je als het goed is meer vertellen, nav de bloedwaarden. Dat is zo wat lastig te zeggen.

Het paard dat bij ons stond kreeg ook nog eens koliek, ik denk van de antibiotica die ze kreeg omdat ze een infectie had gekregen na de injectie met een pijnstiller, dus die is best lang uit de running geweest. Maar de spierbevangenheid op zich was na enkele dagen al niet meer te zien...
Volgens de DA kwam de spierbevangheid bij haar toch omdat ze te dik was... maar ja, dat is Eagle dus niet...

Veel sterkte met Eagle!!!!

Jossie:
Meldt!

Kate raakte een paar jaar geleden ook "zomaar" spierbevangen en flink ook! Als ik het verhaal van Eagle zo lees, is het gelukkig nog niet zo ernstig als bij haar toen. Aan Kate merkte ik wel dat ze voorzichtig en wat stijf liep, maar aangezien het nogal een blubberbende was dacht ik dat dat wel de oorzaak zou zijn. Een dag later was ze duidelijk anders als anders, zodoende heb ik op minimale verschijnselen de VA laten komen. Zij hebben bloed getapt (wat veel te makkelijk ging voor haar doen) en binnen een paar uur wist ik de uitslag. Fors spierbevangen.

Kate kreeg nauwelijks krachtvoer of veel suikers, ook geen overmatige beweging. Die 2 grote en vaak voorkomende oorzaken waren dus al uit te sluiten. Wat wel aan de hand was, was dat haar deken net iets korter was als het oude exemplaar en mogelijk dat de kou op haar broekspieren (veel regen en harde wind gehad) plus het zware ploeteren door de blubber de oorzaak was. Kate moest echt vrijwel direct (dus nog voordat de uitslag er was) op regime, dus zo min mogelijk bewegingsruimte, warm houden, oud hooi, veel vers water en vooral géén voer naast het hooi, dus ook geen lijnzaad oid.

Kate kreeg fors pijnstilling (equipalazone 2 zakjes per dag), neutradex (2 keer daags 30cc) en flink vitamine E en selenium-supplement. Het heeft in totaal ruim 3 maanden geduurd voordat ze weer de oude was. Helaas is het wel zo dat ze nog steeds het supplement nodig heeft, anders verzuurt ze erg snel. Plus dat suikers echt uit den boze zijn voor haar.

Ik zou Eagle dus ook fors beperken in zijn bewegingsvrijheid en alleen oud hooi geven. In ieder geval totdat de uitslag er is.

maya_longlane:
pffffff. tis geen spierbevangen... we hebben nog wel niet de uitslag van de bloedtest, maarrrrrr....

toen ik vanochtend op stal kwam om te voeren, stond eagle op 1 plek en wilde ook echt niet bewegen... zooo zielig...
zijn pijnstillers gegeven maar na een uur ook niet meer dan 3 pasjes gezet te hebben... voelde me zo hopeloos. Dacht ik ga hem wel borstelen, aandacht gegeven, er gewoon "zijn"... terwijl ik aan het borstelen ben, til ik zijn staart op en ik zie me daar toch een ONWIJZE GROTE plakaat etter, plus, vocht, troep zitten... meteen de DA gebeld, gelukkig was zij net op de kliniek en die is maar 5 min bij ons vandaan, ze kon dus meteen komen. We konden echt niet bij die plek komen om te onderzoeken, dus eagle verdoving gegeven, zodat we even goed konden kijken wat er aan de hand is. Hij heeft een mega grote huidinfectie daar, die lekker is gaan ontsteken, het loopt van ong 10 cm onder zijn anus, tot aan zijn piemel en dan loopt het door tot in zijn liesen. Allemaal dikke randen van de etter...
Dierenarts vond het dan ook niet vreemd dat eagle steeds moeilijker ging lopen, het deed waarschijnlijk steeds meer pijn. Tis ook zo'n plek wat lekker schuurt, zweet...  

hoe eagle hier aan komt, is ook niet echt te zeggen, misschien een wondje dat er heeft gezeten en door het zweten daar, is gaan broeien en ontsteken en heeft zo de rest van het gebied aangestoken...

hij krijgt nu de komende dagen antibiotica, ik heb het gebied gewassen en met zalf ingesmeerd, pfff, zelf met verdoving geen leuk / gemakkelijk werkje, eagle wil gewoon NIET dat je daar in de buurt komt...

maar gelukkig dus geen spierbevangenheid... ben ik wel erg blij om, want over 3 weken zouden we nml op vakantie gaan met de paarden...
en dat zag ik al helemaal somber in...

Marja:
Jeeeej Marja, daar denk je nou ook niet bepaald als eerste aan als je paard niet goed loopt!
Wel fijn dat het geen spierbevangenheid is, maar zo'n grote wondtoestand klinkt ook niet fijn zeg! Bahbah.
Moet je nu ook nog verder wassen/smeren? Want dat zal niet meevallen, als hij je er niet bij laat komen...

Heel veel beterschap en sterkte!!!!

whoopie:
Gelukkig dat je weet wat het is, ik hoop dat het snel weer geneest. Sterkte met de verzorging,

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina